Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kulaté košíčky, elastický materiál. Češky chtějí praktické podprsenky

  13:18aktualizováno  13:18
České ženy chtějí hlavně praktické podprsenky v bílé, černé nebo smetanové barvě. Měly by být pohodlné, dřív oblíbené špičky už neletí. Takové jsou poznatky Eriky a Jindřicha Stoklasových, majitelů rodinné společnosti Spoltex Kravaře, jež je jednou z mála firem, které v Česku podprsenky vyrábějí.

Podniková prodejna Spoltexu Kravaře na snímku z 29. října. | foto: Jaroslav Ožana, ČTK

Dnes je zájem o podprsenky s košíčky přírodního, kulatého tvaru. Používá se více elastických materiálů a roste poptávka po podprsenkách s většími košíčky. Dílny v Kravařích na Opavsku, kde firma Spoltex zaměstnává 30 lidí, opouští denně v průměru 1 000 výrobků. Podprsenky tvoří zhruba 30 procent produkce, společnost s ročním obratem kolem 14 milionů korun vyrábí na 400 druhů spodního prádla od trenýrek a kalhotek přes podvazkové pásy až po pyžama a noční košile.

„Jsme jediná česká firma, která dělá takový široký záběr sortimentu,“ řekl Jindřich Stoklasa. Zhruba 55 procent výrobků je určeno ženám, 35 procent mužům a deset procent dětem. Většina produkce putuje do tuzemských obchodů. Část se prodává na Slovensku a v Dánsku.

Místo bavlny hi-tech materiály

Před 23 lety začínala firma na půdě se dvěma šicími stroji a zpočátku podprsenky nevyráběla. „Časem jsme se k tomu dostali, když se firma dostala do určité vývojové etapy,“ řekl Stoklasa. Výroba podprsenek se od ostatního prádla trochu liší, proto na ni mají zvláštní samostatnou dílnu. „Snažíme se, aby ta výroba probíhala kontinuálně, protože na rozdíl od kalhotek ta podprsenka se neskládá z pěti nebo šesti dílů, ale ze 30 nebo 40 dílů,“ vysvětlil Stoklasa.

Některé modely podprsenek, ty levnější, které se používají třeba jako pracovní, přetrvávají v sortimentu celá léta. Jinak se ale během posledních 20 let výrazně změnily střihy podprsenek i materiály, z nichž se vyrábějí. „Rozdíl je v kvalitě materiálů i v kosticích. Dříve se nepoužívaly materiály až tak elastické, nebylo tam takové procento lycry,“ řekla Erika Stoklasová. Proměnou materiálu ale prošlo veškeré spodní prádlo: zatímco před 20 lety se 90 procent dělalo z bavlny, dnes mají přednost moderní hi-tech materiály - elastické látky na bázi přírodních vláken.

Také spodní prádlo je sezonním zbožím. „Když začíná podzim, obrovsky roste prodej pánského prádla. Ženské začínají víc myslet na své mužské a kupují jim to pod stromeček,“ řekla Stoklasová. Na jaře se zase prodává více podprsenek a kalhotek. „I podprsenky mají sezonní prodej. Hladká podprsenka se prodává více v létě, protože se dává pod triko, krajková zase více v zimě, kdy může být pod svetříkem,“ řekla Stoklasová.

Nejlevnější na sever, do Prahy bambus

Zájem o podprsenky se ale liší i podle regionu. Důvodem jsou zřejmě hlavně finance. „Do severních Čech jdou nejlevnější, nejjednodušší výrobky. V Praze jdou víc bambusové materiály, krajkové vzory, obchodníci si berou dražší věci,“ řekla Stoklasová. Lidé z Prahy ale na druhou stranu zase v e-shopu Spoltexu nakupují více „obyčejnějšího“ zboží, které tam v obchodech není.

Fotogalerie

Firma vyrábí podprsenky několika desítek druhů a typů, podle majitelů se vymyká i tím, že vyrábí i prádlo velkých velikostí. „Žena, která má menší prsa, tak to samozřejmě dostane koupit i u Vietnamců, ale ženská, která má prsa větší a potřebuje, aby v tom prádle nějak vypadala, tak si koupí naši podprsenku,“ řekla Stoklasová.

Výrobky kravařské firmy se v Česku prodávají přibližně v 800 prodejnách. „Od počátku stojíme a padáme s českým obchodem. Nedodáváme do řetězců, do nadnárodních sítí,“ řekl Stoklasa. Konkurencí jsou především asijští výrobci. „Na prstech obou rukou spočítáte firmy, které v Česku přímo vyrábějí. Většina firem si to nechá vyrobit v Asii. Jsou firmy, které tu mají jenom kancelář, přesto to deklarují jako české zboží,“ řekl Stoklasa. Zdůraznil, že Spoltex může používat značku Český výrobek a v hodnocení kredibility získal nejvyšší ratingové hodnocení AAA.

České firmy, a to nejen oděvní, budou mít podle Stoklasových brzy velký problém s nedostatkem řemeslníků. „Dříve byl učební obor šička. Dneska chodí holky do učebního oboru na švadlenky, ale nikdo to nechce dělat,“ řekla Stoklasová. Navíc podle ní klesá i úroveň absolventů.

Jak si vybrat správnou podprsenku? Tady je návod:

Autoři: ,


Témata: Podprsenka




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.