O fúzi informoval člen sněmovního podvýboru pro dopravu Karel Šidlo (KSČM) a potvrdil ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS). Podle Šidla vlády ČR a Slovenska pracují na dohodě o vzniku společného podniku.
"Ano, to mohu potvrdit, skutečně na takové možnosti pracujeme, protože je velmi logická," uvedl Řebíček.
Užší propojení obou společností bude podle něj znamenat prodloužení uceleného železničního koridoru směrem na východ. Nový podnik bude údajně také mnohem přitažlivější pro případné strategické partnery.
Akcie ČD Cargo budou i nadále státu
Jak řekl Šidlo, v nově vzniklé společnosti bude mít většinu akcií česká firma, kde si nadále podrží rozhodující vliv stát. Podle něj je Cargo Slovakia, které vzniklo v roce 2005 oddělením od slovenských drah, dostatečně silným partnerem.
"Bude to protiváha polské straně, bude to protiváha maďarské straně," uvedl.
S fúzí souhlasí i děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. Podle něj si na liberalizovaném evropském trhu budují silnou pozici například Němci, Poláci a Rakušané, a v této konkurenci obstojí jen silní hráči.
"Pokud mají být české a slovenské dráhy konkurenceschopné, tak taková fúze by mohla být prospěšná, protože jen dobře připravené a silné společnosti mohou konkurenci ustát," řekl Moos.
České cargo se odděluje jako poslední v Evropě
Akciová společnost ČD Cargo vznikne podle rozhodnutí vlády oddělením od Českých drah k 1. prosinci. Bude mít základní jmění téměř devět miliard korun a od mateřské firmy převezme 13 tisíc zaměstnanců.
Nákladní doprava ČD je pátá největší v Evropě; loni přepravila přes 80 milionů tun zboží a vykázala zisk 1,5 miliardy korun. Cargo Slovakia přepraví ročně více než 50 tisíc tun zboží.
Česká železniční přeprava se odděluje od mateřské společnosti jako poslední ve střední Evropě. Vláda si od toho slibuje především konec křížového financování ztrátové osobní dopravy ze zisků nákladní dopravy.