"Ozvalo se nám několik distributorů, kteří měli zájem. Už dříve nás kontaktovali i individuální zákazníci z USA, ale protože jsme neměli potřebná povolení, nemohli jsme jim šneky poslat," vysvětlil podání žádosti majitel firmy Miroslav Souček. Podle něj je zatím jediným jiným masným produktem, který má povolení pro vývoz do USA, Pražská šunka.
Od amerického trhu má velká očekávání, podle něj by prodeje mohly přesáhnout i současný export do Francie, tradiční země konzumace hlemýžďů.
Čím dál více šneků však kupují i Češi. Zejména na konci roku podle Součka poptávka proti jiným měsícům roste i třicetinásobně.
"Šneci se znovu stávají součástí štědrovečerní tabule," říká Souček. U něj doma šneci končí na talíři o Vánocích právě jako předkrm k tradičnímu kaprovi.
Na omáčku se ze šneků musí odstranit sliz zaživa
Letos Snailex zpracoval už kolem deseti tun šneků. Vykupuje je od tuzemských chovatelů. "Od konce podzimu šneci spí, takže je máme víceméně uskladněné a zpracováváme je podle poptávky," dodal Souček.
Šneci přitom u nás měli na stole tradici, zejména za první republiky. Nejvíce jdou na odbyt šneci po burgundsku. Jde o vymytou ulitu, do které se vrátí uvařený měkkýš, který se pak zatře bylinkovým máslem. Většinu prodává Snailex přes svůj internetový obchod.
Firma vymýšlí také další produkty z hlemýžďů, příští rok chce přijít například s krémem ze šneků. Jeho výroba je náročná hlavně manuálně. "Musí se ze šneků odstranit zaživa sliz, to se nikomu moc nechce dělat," popsal Souček. Podle něj tuto práci pro něj budou dělat v jedné z východních zemí, ve které, to neupřesnil.