Žalovanou stranou je státní Česká konsolidační agentura, která podle několika zdrojů blízkých Odienu této poradenské firmě nezaplatila za všechny její služby.
"Nic konkrétního říci nemůžeme, ale o arbitráži víme," uvedl mluvčí konsolidační agentury Jiří Pekárek. Odien se domáhá zaplacení poradenských služeb za projekty ozdravení kopřivnické automobilky Tatra a plzeňské Škodovky.
U mezinárodního arbitrážního soudu v Londýně tak končí jeden ze základních ekonomických projektů vlády Miloše Zemana - program na ozdravení velkých tuzemských podniků.
Kdysi velkolepé plány revitalizace průmyslových gigantů včetně Škody Plzeň a Tatry Kopřivnice řízené mezinárodními experty a rozjeté pod taktovkou bývalého ministra financí Pavla Mertlíka se postupně proměnily na boj mezi poslanci kontrolovanou konsolidační agenturu a Odienem.
"Víme, že žádost o arbitrážní řízení byla podána. K okolnostem řízení se ale nemůžeme vyjádřit," uvedl bez bližších podrobností mluvčí České konsolidační agentury Jiří Pekárek. Šéf Odienu Michal Saran se ke sporu odmítl vyjádřit. "Nemohu k tomu vůbec nic říci," uvedl Saran.
Podle dvou zdrojů blízkých Odienu jde hlavně o nezaplacené poplatky za projekt oddlužení a prodeje kopřivnické automobilky Tatra, za práci na ozdravení Škody Plzeň a sankční poplatky. Podle zdroje má v arbitráži jít o 90 milionů korun.
Původně přitom Odien podle dostupných informací zvažoval pouze arbitrážní řízení kvůli kopřivnické Tatře. Za její prodej poradce podle tvrzení zdrojů blízkých Odienu nedostal zaplacenou odměnu zhruba ve výši 20 milionů korun.
Konsolidační banka ani Odien se nemohou oficiálně ke svému sporu vyjadřovat. Jedním ze základních pravidel arbitráže je totiž naprostá mlčenlivost. Pokud by tedy Odien referoval o předmětu sporu, mohli by arbitři případ stáhnout z projednávání.
Původně s nadějemi očekávaný vládní program revitalizace skončil s velkými rozpaky. Jedním z důvodů bylo, že se změnil původní plán aby najatí poradci - banka Lazard Freres a Latona Associates vstoupily do státní revitalizační agentur. Ta měla získat podíly a dluhy firema a nezávisle na politických vlivech je zrestrukturalizovat.
Nakonec poradci Lazard s Latonou založili společnost Odien, jež pracovala jako poradce revitalizační a její mateřské konsolidační agentury a měla projekty revitalizaci řídit. Z pěti původně nasmlouvaných firem však Odien fakticky pracoval pouze na očištění a prodeji Tatry, kterou koupili američtí investoři SDC a výrobce těžkých nákladních aut Terex. To je podle ekonomů také jediný úspěch revitalizace.
Kromě toho ještě vedl Odien projekt záchrany Zetoru, ale banka s ním loni na podzim zrušila smlouvu. Firmu má nyní koupit málo známý slovenský investor, a sen o příchodu zvučných jmen se rozplynul. Další dvě firmy - Vítkovice a Škoda Plzeň procházejí ozdravnou kúrou pod taktovkou konsolidační agentury a vlastních managementů. Role Odienu zde byla minimální.Hutní montáže Ostrava pak byly z původně pětičlenného revitalizačního seznamu vyškrtnuty.