První místo obsadilo Německo, kam se chystá expandovat 47 procent oslovených obchodníků. Průzkumu se zúčastnilo celkem 220 podniků.
"Některé značky byly doposud zastoupeny v ČR pouze prostřednictvím distributorů a nyní plánují přímý vstup na český trh," uvedl Tomáš Beránek z pražské pobočky CB Richard Ellis.
Z průzkumu vyplynulo, že obchodníci chtějí vstoupit do 56 zemi. První desítce zemí dominuje západní Evropa. Výjimkou na prvních deseti místech jsou pouze Polsko, Rumunsko a Rusko.
PrůzkumDotazníky firmám rozdala společnost CB Richard Ellis, která má přes 300 kanceláří v 50 zemích. Zabývá se mimo jiné průzkumem trhu. |
"Navzdory ekonomické situaci je mnoho firem optimistických ve výhledu do nejbližších let a strategicky expandují na nové trhy," uvedla CB Richard Ellis.
Zatímco někteří obchodníci dávají přednost vyspělým trhům západní Evropy a prvotřídním lokalitám, tak jiní mají opačnou taktiku a chtějí expandovat do méně vyspělých zemí, kde hodlají těžit z výhody méně konkurenčního prostředí.
Do Česka letos zamířil například německý obchodní řetězec van Graaf či švédský obchod s módou KappAhl. První tuzemský obchodní dům se značkovým nábytkem XXXLutz otevře příští rok na jaře v Praze-Stodůlkách stejnojmenný rakouský koncern. Do Česka se nyní chystá také francouzský Decathlon, který provozuje největší síť obchodů se sportovním zbožím v Evropě.