Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Češi rádi jezdí vlaky a autobusy. V jejich využívání jsou na špici EU

  5:00aktualizováno  5:00
Podíl automobilů na kilometrech ujetých v osobní dopravě je v Česku druhý nejnižší v Evropě. Ve větší míře vlaky a autobusy využívají už jen Maďaři. Podle expertů láká Čechy na veřejné dopravě relativně nízká cena a dostatečná infrastruktura.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  Michal Šula, MAFRA

Ze studie Evropské komise o spotřebě a úsporách energií mezi roky 2000 až 2014 vyplývá, že podíl aut na osobní dopravě v Česku činí 73,6 procenta. Zbytek zastanou vlaky a autobusy. To je po Maďarsku, kde automobily tvoří 67,5 procent, druhý nejnižší podíl v celé Evropské unii. Ve všech ostatních státech hrají auta podstatě důležitější roli.

To se týká třeba i skandinávských zemí, jejichž obyvatelé mají výrazné ekologické cítění a snaží se veřejnou dopravu před autem upřednostňovat. Průměr automobilové osobní dopravy za celou Unii pak činní 83,2 procenta. Vůbec nejvíce pak auta využívají v Litvě, Portugalsku a Slovinsku.

Z hromadné dopravy v Česku pak mírně převládají autobusy nad vlaky. Nejvíce autobusů jezdí na ostrovních státech Kypr a Malta, které nemají železnici. Naopak nejmenší podíl mají v Nizozemsku, které je ale zase dvojkou ve využívání vlaků. Jako největší fanoušci vlakové dopravy se ukázali být Rakušané. Tam se železnice na celkové osobní dopravě podílí z 12,7 procent, což je nejvíce v EU.

Vlaky jsou na Západě drahé, benzin zase o tolik více nestojí

Podle Tomáše Záruby z Centra pro efektivní dopravu je vysoký podíl obliby veřejné dopravy v Česku způsoben její relativně vysokou cenou na Západě. „V mnoha případech jsou u nás značně nízké ceny jízdenek. To neplatí v západoevropských státech sice s obvykle prvotřídní kvalitou, avšak také s vysokou cenou práce a služeb. Náklady na jízdu autem jsou ale všude podobné a v západoevropských státech tak auto daleko více cenově vítězí,“ říká Záruba.

Vůz však ve větší míře využívají i obyvatelé východních států, kde jsou ceny veřejné dopravy srovnatelné s Českem a cena tedy nebude jediný důvod. Svou roli tedy hraje i hustá síť či pravidelné intervaly mezi spoji.

„Do jisté míry však lze říci, že máme v rámci EU přece jen nadprůměrně dobře organizovanou veřejnou dopravu – pravidelné intervaly, organizované přestupy na železnici, integrované dopravní systémy a podobně, i když vozidla jsou mnohdy velmi stará nebo intervaly příliš dlouhé,“ míní Záruba, podle kterého je tak Česko ve veřejné dopravě jednooký král mezi slepými.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Rychlostní spojení mezi prvním a třetím největším městem v Německu začali...
OBRAZEM: Berlín - Mnichov pod 4 hodiny. Vlaky v Německu výrazně zrychlí

Německou železniční dopravu čeká jedno z největších zrychlení v historii. Od prosincové změny jízdního řádu zkrátí díky dokončení posledního vysokorychlostního...  celý článek

Masarykovo nádraží v Praze
České dráhy Masarykovo nádraží neprodají, udělají z něj svou výkladní skříň

České dráhy už nechtějí prodat pražské Masarykovo nádraží Správě železniční dopravní cesty (SŽDC). Toto nádraží nebylo spolu s brněnským hlavním nádražím...  celý článek

ČD Cargo do své flotily zařadí lokomotivy Vectron od Siemensu.
České dráhy zkouší Vectrony, o víkendu potáhnou první rychlíky

Poprvé v historii potáhnou o víkendu vlaky Českých drah lokomotivy Siemens Vectron. České dráhy začaly školit strojvedoucí na jejich obsluhu a vydají se s nimi...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.