Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Krádeží aut ubývá, pojistky nezlevňují. Firmy se hájí nárůstem nehod

  2:00aktualizováno  2:00
Ačkoli se v několika uplynulých letech snižují počty ukradených aut, v ceně pojistek se to neodráží. Pojišťovny se hájí tím, že se ve výsledné ceně zohledňuje především počet nehod. Jisté však je, že pokud se strachujete o vaše auto zaparkované před domem, čistě z pohledu statistiky můžete spát klidněji než v minulosti.

Krádež auta (ilustrační foto) | foto: freeimages

Sestupný trend posledních let potvrdily policejní statistiky za loňský rok, podle kterých se v Česku loni ukradlo 4 919 aut, meziročně o­ 22 ­procent méně. A to i přesto, že zloději měli větší výběr - aut naopak v­ Česku přibývá. To, že zaparkovat v Česku není o­ strach, jestli se s autem ráno shledáte, ještě lépe ukazuje dlouhodobé srovnání - ještě před pěti lety zaznamenali policisté přes 11 tisíc krádeží ročně.

Kriminalita v ČR klesla o 12 procent, vražd bylo nejméně za čtvrtstoletí

„Je to stále jedna z nejsofistikovanějších činností, často velice dobře organizovaná, často se záběrem přes několik států, kdy je Česko pouze tranzitní zemí,“ říká ředitel Úřadu kriminální policie a ­vyšetřování Michal Foit.

Podle něj se zhruba 60 až 70 procent vozidel po odcizení rozebírá na náhradní díly, které se potom dále prodávají. Zbytek se přihlašuje na padělané doklady po změně identifikačních znaků, v případě prémiových značek pak ukradené vozy míří na „export“ do zemí bývalého východního bloku.

Nejvíc se kradou škodovky, o korejce zájem není

Žebříčku odcizených vozidel v­ Česku tradičně vévodí Škoda - čtyři z deseti aut měly šíp ve znaku, z toho téměř polovinu tvořily Škody Octavie. Důvod je jednoduchý: je to nejrozšířenější značka v Česku, což samozřejmě zvyšuje i poptávku po náhradních dílech.

Kromě prvního a druhého místa, které obsadil Volkswagen, se však žebříček nejkradenějších aut docela mění a neodpovídá pořadí prodávaných aut v Česku. Dopředu se propracovaly prémiové značky BMW, Audi a Mercedes Benz, v žebříčku deseti nejkradenějších značek chybí například na českém trhu jinak úspěšné korejské automobilky.

K nejvíce kradeným značkám aut patří Škoda.

Menší kriminalita u aut se projevuje i na změně chování zákazníků. Horší časy proto zažívají firmy, které nabízejí zabezpečení vozu nebo jeho případné vypátrání při krádeži. Nákup takových služeb bývá často podmínkou pro pojistku.

„Bezpečnostní značení oken formou pískování a leptání systému OCIS v­ roce 2016 využilo přes 21­ tisíc zákazníků a tento počet meziročně klesl o tři procenta. Klesající tendenci má i mechanické zabezpečení, takzvaný zámek řadicí páky. Loni meziročně klesl počet takto zabezpečených vozů o více než 30­ procent,“ říká Jan Dryák ze společnosti Cebia.

Podle něj naopak roste zájem o sofistikovanější formy zabezpečení, které chrání nejen vozidlo, ale i ­zdraví a životy posádky. Jde například o systémy, které přivolají při nehodě pomoc.

Pojišťovnám stoupají tržby

Pokles počtu kradených aut se však neodrazil v ceně pojistek. Podle statistik České asociace pojišťoven loni pojišťovny na komplexním havarijním pojištění, ve kterém je i pojištění proti odcizení vozidla, vybraly za první tři čtvrtletí 12 a půl miliardy korun. To je nárůst o­ 15 procent za dva roky, statistiky však neuvádějí, kolika aut se pojištění týká, a nedá se tedy usuzovat, zda nárůst vyvolaly počty pojištěných aut, nebo dražší pojistky.

Pojišťovny sice nabízejí i samostatné pojištění proti krádeži (loni v­ průměru vyšlo na 8 114 Kč), které však tvoří jen okrajový segment trhu. Ani zde žádné zlevnění nenastalo.

Podle Martina Kopeckého, specialisty na pojištění vozidel ve společnosti Renomia, se projevuje fakt, že v komplexním havarijním pojištění je riziko havárie mnohem vyšší než u krádeže. Zvyšuje se totiž vinou stále hustšího provozu na českých silnicích.

„Ač se tedy zdá, že by měla cena pojištění klesat úměrně riziku odcizení vozidla, výpočet pojistného je daleko složitější a zohledňuje jak rostoucí počet vozidel v silničním provozu, tak obecně zvyšující se výplaty pojistného plnění pojišťoven z pojištění vozidel,“ vysvětlil Kopecký.

Podobně mluví i pojišťovny. „Nejvíce stojí škody po autonehodách,“ tvrdí mluvčí Allianz Václav Bálek. Podle něj klesající počty kradených vozidel zohledňují v rizikových modelech.

„Případů, kdy zloději ukradnou celé auto, je v porovnání s celkovými pojistnými událostmi vozidel málo. Mnohem více je těch, kdy zloději auto nechají na místě, ale zničí jeho části, a při tom, jak se do něj dostávají, vezmou často za své i okna, dveře či jiné komponenty,“ dodal Bálek.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Hudební festival v kulisách bývalých hutí. (19. července 2017)
Třetina kontrolovaných prodejců z Colours měla problém kvůli EET

Deset z 32 prodejců, které minulý týden na festivalu Colours of Ostrava zkontrolovali pracovníci Finančního úřadu pro Moravskoslezský kraj, porušilo povinnosti...  celý článek

Herečka Jiřina Bohdalová si převzala sošku ve tvaru automobilového pístu
KOMENTÁŘ: Kauza „Bohdalka“ ukazuje, že stát nás před blbostí neochrání

Herečka Jiřina Bohdalová a pár dalších lidí koupilo od bankéře obrazy za miliony korun. Jenomže podle policie to byly padělky. Není to přitom ojedinělý případ....  celý článek

Pelješac, Chorvatsko
Češi nakupují byty u moře i v Alpách, leckde vyjdou levněji než v Praze

Bydlení s výhledem na moře v­ současnosti leckde vyjde levněji než v Praze. Návratnost investice přitom bývá zhruba stejná. Není proto divu, že Češi své úspory...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.