Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Česko láká další automobilku. Vedle Škody a Hyundai může vyrůst Tesla

  5:01aktualizováno  5:01
Vládní agentura CzechInvest, která láká zahraniční investory, se rozhodla bojovat o přilákání automobilky Tesla Motors. Významný americký výrobce elektromobilů, jehož akcie zažily v posledním roce nebývalý vzestup, chce v Evropě postavit nový závod na výrobu svých modelů. Obě strany se k vyjednávání vyjadřují opatrně.

Pohled na záď připravovaného SUV firmy Tesla nazvaného Model X. Do výroby by mělo zamířit někdy během příštího roku. | foto: REUTERS/Lucy Nicholson

"O zájmu společnosti Tesla Motors realizovat investici v Evropě víme, pečlivě monitorujeme její aktivity a v USA vyvíjíme nezbytné kroky pro získání případné investice," řekla MF DNES Adéla Tomíčková, mluvčí CzechInvestu. Více nechce o jednání a snahách mluvit. "Jedná se o velice citlivý projekt," vysvětlila.

Jak firmu nalákat, co by to mohlo přinést a proč se v akci angažuje ekonom Michl Čtěte v neděli, 31. 12.

MF DNES v počítači
MF DNES pro iPad a iPhone

Sama Tesla Motors nechce svoji expanzi do Evropy a případné jednání s českými úřady komentovat. "Nemáme k tomu teď žádný komentář," prohlásil mluvčí americké automobilky Patrick Jones.

Závod, který je i není automobilkou (Tesla Motors sice auta vyrábí, ale z velké části je to elektrotechnická továrna), nicméně může za pár let doplnit čtveřici továren na výrobu osobních aut v Česku. Nyní zde působí dva závody Škody Auto, TPCA v Kolíně a nošovické Hyundai.

Je jako Apple mezi automobily, rozhodne pracovní síla

Tesla a její šéf Elon Musk jsou často označováni za Apple a Steva Jobse mezi auty. Je první automobilkou, která sériově vyrábí pouze elektromobily. Ty jsou zatím kvůli vysoké ceně spíše luxusní záležitostí, díky dotacím v řadě zemí se však z elektrovozů pomalu stává běžné vozidlo.

V USA čelí Tesla Motors kritice

Tesla Motors dostala od americké vlády půjčku ve výši 350 milionů dolarů na vývoj plně elektrického vozu a podporu zaměstnanosti v regionu. To se však podle americké společnosti nepovedlo a firma kvůli této finanční injekci čelí ostré kritice. Podle amerických daňových poplatníků měla vláda takový obnos investovat jinam, nikoli do Tesla Motors.

Šéf Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn, který stál v čele CzechInvestu v době lákání automobilky TPCA do Kolína, považuje za hlavní, aby stát dokázal především přesvědčit dostatkem kvalifikované pracovní síly. "Faktorů pro přilákání je hodně, ale pracovní síla je tím nejdůležitějším. TPCA hodně pomohla i připravenost pozemku a také dobrá infrastruktura i lokalita," vzpomíná Jahn.

V Evropě je nejnovějším závodem na elektromobily podnik BMW v Lipsku. Česko naposled přilákalo automobilku Hyundai do Nošovic, i díky ní roční produkce přesahuje milion vozů. Stát Hyundai podpořil přímo i daňovými úlevami, výměnou za to vznikly na severu Moravy tisíce nových pracovních míst.

V Česku si lidé podle oficiálních statistik koupili loni 37 nových elektromobilů. Ve skutečnosti je jich více, některé vozy jsou totiž registrované v zahraničí.

Elektromobil Tesla Model S, možná i tato auta by se jednou mohla vyrábět v Česku:

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.