Za poklesem slovenské výroby stál především téměř poloviční propad produkce bratislavského závodu německé automobilky Volkswagen.
"V Bratislavě se vyrábí nejkvalitnější auta, ale v těžkých časech lidé ztratili zájem o luxus. Továrna se rovněž připravuje na výrobu nových modelů, což také ovlivnilo objem výroby," řekl prezident slovenského Sdružení automobilového průmyslu Jozef Uhrík. Z výrobních linek závodu loni sjelo pouze necelých 106 tisíc vozů, nejméně od roku 1997, napsal deník Pravda.
Volkswagen se na Slovensku soustředí na výrobu sportovně-užitkových vozidel Volkswagen Touareg, Porsche Cayenne a Audi Q7. K těm se v příštím roce připojí rodinný model s označením Up!.
Největším výrobcem aut na Slovensku se loni stal francouzský PSA Peugeot Citroën s produkcí 207 tisíc vozů. Závod jihokorejské automobilky Kia Motors u Žiliny vyrobil 150 tisíc aut. Automobilky patří společně s elektrotechnickým průmyslem k tahounům slovenské ekonomiky.
Výroba motorových vozidel v Česku loni podle českého Sdružení automobilového průmyslu vzrostla o 2,85 procenta na rekordních 975 tisíc vozů. Největší část tvořily osobní vozy. Jejich produkce se zvýšila o 3,2 procenta na 970 tisíc, což je nejvíce v historii.
V celé Evropě se výroba osobních automobilů v loňském roce podle údajů Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) propadla o 13 procent na 13,4 milionu vozů, tedy na nejnižší úroveň za 14 let. Celková produkce motorových vozidel v Evropě loni klesla o 17 procent na 15,2 milionu.
Největším producentem motorových vozidel v Evropské unii zůstalo Německo, kde se výroba snížila o 14 procent na 5,2 milionu vozů. Česká republika obsadila podle ACEA pátou příčku.
Českým výrobcům osobních automobilů loni značně pomohla protikrizová opatření zavedená v roce 2009 řadou zemí Evropské unie.
Výroba osobních aut v Česku se za posledních pět let více než zdvojnásobila. Produkce motorových vozidel rostla i v posledních dvou krizových letech. Pro letošek čeká Sdružení automobilového průmyslu úroveň výroby srovnatelnou s loňskem, milionová hranice vyrobených vozů by tedy padnout neměla.