Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Česko má i své gumárenské bossy

  13:59aktualizováno  13:59
Zdaleka ne všechen gumárenský průmysl v Česku přešel do německých rukou. Lidé se sice nejčastěji setkají s pneumatikami značky Barum, která patří německému koncernu Continental, ale značná část gumárenského byznysu dodnes vydělává českým majitelům.

Česká gumárenská společnost vyrostla v polovině devadesátých let kolem pražské pneumatikárny Mitas.

Její vlastníci k ní postupně přikoupili řadu dalších fabrik a dnes ji tvoří tři základní pilíře: výroba pneumatik v závodech v Praze a ve Zlíně, strojírenská divize, firma Buzuluk a firma Rubena v Náchodě a v Hradci Králové, která vyrábí gumová těsnění například pro mladoboleslavskou automobilku Škoda.

Zjednodušeně lze říci, že Česká gumárenská společnost obouvá všechna vozidla, která nejezdí převážně po silnici: traktory, stavební stroje, ale také motocykly.

Uskupení, které loni utržilo sedm a půl miliardy korun, původně patřilo šesti společníkům, ovšem část z nich se zhruba před rokem nechala zbylými spolumajiteli vyplatit a Českou gumárenskou opustila.

Tuzemští gumárenští bossové si vždy velmi pečlivě hlídali anonymitu a trvají na ní dodnes. Málokdo ze sedmi tisíc zaměstnanců celého impéria vůbec ví, kdo jsou jeho vlastníci, natož aby znal jejich tvář.

Z obchodního rejstříku a dřívější vlastnické struktury vyplývá, že akcie České gumárenské zůstaly v rukou čtyř lidí: Zbyňka Špačka, Oldřicha Šlemra, Jiřího Marcína a Tomáše Němce.

Přímé dotazy na postavení jednotlivých majitelů však odmítají. "V Česku to je nepříjemné. Měli by s tím jedině potíže," vysvětluje jejich mlčení Milan Zítko, který je v dozorčí radě České gumárenské.

Původní šestice přátel, kterou spojil sport a kdysi i studium, začínala úplně v jiném oboru. Nejprve vydělali na dovozu kosmetiky z Německa. Zisky investovali do malé a později do kuponové privatizace.

Jejich prvním velkým projektem byla síť obchodů a velkoobchodních skladů M-kontakt, která se stala druhou největší na trhu.

Po pár letech ji za zhruba miliardu korun prodali Interkontaktu, když vycítili, že se na český trh tlačí agresivnější supermarketoví obři ze Západu. Z obchodníků se stali průmyslníky prý na základě dobrého tipu na gumárenství.

Svého času vlastnili i nezanedbatelný podíl v otrokovickém Barumu, který odprodali Continentalu. Impérium České gumárenské společnosti loni vydělalo 286 milionů korun. Jeho podniky investují do expanze, na což dostaly dokonce i investiční pobídky od české vlády.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Tankování (ilustrační foto)
Benzin a nafta mírně zlevnily, natural stojí přes 30 korun ve třech krajích

Ceny pohonných hmot mírně zlevnily. Benzin Natural 95 za uplynulý týden zlevnil v průměru o haléř na 29,65 koruny za litr a nafta o dva haléře na 28,54 koruny...  celý článek

Učitelka, ilustrační foto
Učitelé by si mohli přilepšit o 15 procent, přidání podpoří Sobotka

Premiér Bohuslav Sobotka podpoří na jednání vlády s odbory o růstu platů záměr, aby se tarify ve veřejném sektoru zvedly od listopadu o 15 procent učitelům a o...  celý článek

Ilustrační snímek
Stát vyplatí zemědělcům za sucho zhruba 1,2 miliardy, řekl Jurečka

Zemědělci by za škody způsobené letošním suchem mohli podle ministra zemědělství Mariana Jurečky (KDU-ČSL) dostat zhruba stejné kompenzace jako v roce 2015,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.