Česko má i své gumárenské bossy

  • 1
Zdaleka ne všechen gumárenský průmysl v Česku přešel do německých rukou. Lidé se sice nejčastěji setkají s pneumatikami značky Barum, která patří německému koncernu Continental, ale značná část gumárenského byznysu dodnes vydělává českým majitelům.

Česká gumárenská společnost vyrostla v polovině devadesátých let kolem pražské pneumatikárny Mitas.

Její vlastníci k ní postupně přikoupili řadu dalších fabrik a dnes ji tvoří tři základní pilíře: výroba pneumatik v závodech v Praze a ve Zlíně, strojírenská divize, firma Buzuluk a firma Rubena v Náchodě a v Hradci Králové, která vyrábí gumová těsnění například pro mladoboleslavskou automobilku Škoda.

Zjednodušeně lze říci, že Česká gumárenská společnost obouvá všechna vozidla, která nejezdí převážně po silnici: traktory, stavební stroje, ale také motocykly.

Uskupení, které loni utržilo sedm a půl miliardy korun, původně patřilo šesti společníkům, ovšem část z nich se zhruba před rokem nechala zbylými spolumajiteli vyplatit a Českou gumárenskou opustila.

Tuzemští gumárenští bossové si vždy velmi pečlivě hlídali anonymitu a trvají na ní dodnes. Málokdo ze sedmi tisíc zaměstnanců celého impéria vůbec ví, kdo jsou jeho vlastníci, natož aby znal jejich tvář.

Z obchodního rejstříku a dřívější vlastnické struktury vyplývá, že akcie České gumárenské zůstaly v rukou čtyř lidí: Zbyňka Špačka, Oldřicha Šlemra, Jiřího Marcína a Tomáše Němce.

Přímé dotazy na postavení jednotlivých majitelů však odmítají. "V Česku to je nepříjemné. Měli by s tím jedině potíže," vysvětluje jejich mlčení Milan Zítko, který je v dozorčí radě České gumárenské.

Původní šestice přátel, kterou spojil sport a kdysi i studium, začínala úplně v jiném oboru. Nejprve vydělali na dovozu kosmetiky z Německa. Zisky investovali do malé a později do kuponové privatizace.

Jejich prvním velkým projektem byla síť obchodů a velkoobchodních skladů M-kontakt, která se stala druhou největší na trhu.

Po pár letech ji za zhruba miliardu korun prodali Interkontaktu, když vycítili, že se na český trh tlačí agresivnější supermarketoví obři ze Západu. Z obchodníků se stali průmyslníky prý na základě dobrého tipu na gumárenství.

Svého času vlastnili i nezanedbatelný podíl v otrokovickém Barumu, který odprodali Continentalu. Impérium České gumárenské společnosti loni vydělalo 286 milionů korun. Jeho podniky investují do expanze, na což dostaly dokonce i investiční pobídky od české vlády.