V minulém roce výrazně vzrostl dovoz ojetin kvůli uvolnění pravidel, která do té doby import omezovala. V polovině roku přestala platit osmiletá hranice pro stáří dovážených aut a jedinou podmínkou se stalo typové schválení vozu v zemi první registrace.
Loni dovoz ojetin stoupl téměř o třetinu na 183 143 vozů.
"Je možno odhadnout, že průměrné stáří dovážených ojetých automobilů v uplynulých čtyřech letech se pohybovalo na hranici osmi let s tendencí mírného zvyšování tohoto průměrného věku," uvedl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.
V letošním prvním čtvrtletí byla téměř třetina vozů stará mezi deseti a 15 lety, téměř polovinu pak tvořila auta mezi pěti a deseti lety.
V kurzu jsou i trabanty
Kvůli uvolnění pravidel pro dovozy se podle Pavla Tunkla se Svazu dovozců automobilů do Česka znovu začaly dovážet dvoutaktní automobily, jejichž import byl zakázán už v polovině 80. let.
"Například v prvním čtvrtletí si lidé zaregistrovali šest více než 15 let starých vozů značky Trabant," dodal.
Dovoz ojetin převyšuje domácí prodej nových vozů. Zatímco dovoz aut z druhé ruky v prvním čtvrtletí stoupl o 57 procent na víc než padesát tisíc aut, prodej nových osobních vozů se zvýšil o 9,2 procenta na 30 105 vozů.