Radikální škrty v resortu ministerstva dopravy můžou Česko připravit o miliardy korun, které na dopravní stavby slíbila Evropská unie. Ohroženy jsou zejména dotace uvolněné na opravu železnic. Všechny probíhající i plánované modernizace tratí a opravy nádraží totiž ministr Vít Bárta (VV) zastavil. (více o zastavených stavbách zde)
Stavební ruch ustane na dvanácti železničních stavbách, na něž posílá Brusel peníze. Dělníci třeba opustí úsek tratě mezi Benešovem a Voticemi, jehož modernizace a rozšíření o jednu kolej mají stát přes 8 miliard, z nichž měla polovinu zaplatit Evropská unie.
Problém - jak se stavby zakonzervují?
"Na této trati je pět rozestavěných tunelů, nedokážu si představit, jak se budou zakonzervovávat," obává se Pavel Halla ze Správy železniční dopravní cesty. Vjezd do podzemí totiž nelze jen oplotit a nechat napospas zvědavcům.
Jak ukončit činnost třeba na tunelu u Olbramovic, který je těsně před proražením, a uchránit ho před lidmi, kteří by se mohli v podzemí zranit, neví ani ministerstvo dopravy. "Se zakonzervováváním staveb nemáme zkušenosti. Nikdy se to nedělalo," krčí rameny Jakub Ptačinský z tiskového oddělení ministerstva.
Na trase mezi Benešovem a Voticemi je také celá řada rozestavěných mostů klenoucích se nad silnicemi. Provoz je tu pro auta obvykle omezen, a tak by to muselo zůstat i nadále třeba několik let. "Musíme to teď všechno dovést do fáze, kdy stavby bude možné opustit; a to tak, aby nedocházelo k poškozování a mohli jsme se k nim zase někdy vrátit," říká Halla.
Bude chtít Brusel peníze zpět?
Problém je podle správy železnic hlavně v tom, že někde zůstanou nedokončené železniční přejezdy či rozestavěná nástupiště na nádražích s provizorními podchody pro cestující. Třeba v Přerově.
Stavební stroje opustí také koleje mezi Berounem a Rokycany, mezi Stříbrem a Chebem či na severní Moravě mezi hranicemi se Slovenskem a Českým Těšínem.
Z evropských fondů se na tyto a další pozastavené projekty mělo přesunout kolem 21 miliard a část již do Česka přišla a byla utracena. Teď hrozí, že Brusel nebude chtít další peníze na rozvoj české železniční sítě posílat, a navíc si řekne i o již prostavěné dotace. Česko totiž nesplní základní podmínku – dokončit projekty do roku 2013.
"Čile s Evropskou unií jednáme a není úplně nereálné, že nám umožní peníze dočerpat později," doufá Jakub Ptáčník z ministerstva dopravy. "Brusel nám dal najevo, že se na naši snahu ušetřit dívá s porozuměním. Nakonec by tím mohl i on ušetřit," doplňuje.
Unie přispívá na dopravní stavby až 85 procenty všech nákladů, což znamená, že zatímco Brusel pošle do Česka z každé stokoruny 85 korun, státní rozpočet doplatí zbylých 15.
"Seznam zastavených staveb je zatím jen nástřelem, uvidíme, jaký bude konečný návrh rozpočtu. Ještě je reálné, že se nějaké peníze najdou. Každou korunu pak pošleme na tyto pozastavené stavby," dodává Ptáčník.
Dotace do silnic jsou v bezpečí
U silnic ztráta dotací z Evropské unie tolik nehrozí. Vít Bárta zastavil zpravidla stavby, na nichž se Unie nepodílí. Ohrožena tak mohou být jen eura na dokončení dálnice D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi. Zde však kromě nedostatku financí brání výstavbě také ekologické organizace a zrušená stavební povolení. Na tento šestnáctikilometrový úsek dálnice za 9 miliard může Evropa přispět až 7,3 miliardy.
fakta
Celkové náklady na tyto stavby jsou 39,5 miliardy korun. Z toho bylo přislíbeno zhruba 21 miliard z evropských fondů. Část již byla utracena. Hrozí, že EU nebude chtít posunout financování, a naopak zažádá o vrácení utracených peněz. |