Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Švýcaři odmítli Česku zpřístupnit spis ke kauze MUS, manažery šokoval

  11:31aktualizováno  11:31
Švýcarský soud, který loni v říjnu nepravomocně odsoudil pět českých manažerů v kauze Mostecké uhelné společnosti (MUS), odmítl umožnit České republice přístup ke spisu případu obsahujícímu desítky tisíc stránek. V pátek o tom informoval švýcarský deník Le Temps.

Justiční palác ve švýcarské Bellinzoně | foto: Kateřina KoubováMF DNES

Pro Česko tak jde podle listu v kauze už o třetí neúspěch: nejprve nebyla připuštěna jako žalující strana a později ani jako strana poškozená.

"Je to, jako kdyby Česká republika byla vyhozena ze dveří a snažila se vlézt zase dovnitř oknem," řekl listu právník blízký případu. Ve svém rozhodnutí z 27. května švýcarský federální soud v Bellinzoně neuznal argument Prahy, že má na spisu "vědecký zájem nebo jiný zájem hodný ochrany".

Odsouzení manažeři dostali v úterý od soudu rozsáhlé písemné odůvodnění loňského rozsudku, které má 591 stran a je ve francouzštině. Podle Le Temps nyní začíná pro advokáty exmajitelů MUS sprint. Mají totiž 30 dní "na seznámení s dokumentem, na přeložení z francouzštiny pro své klienty a na přípravu odvolání".

Rozsudek byl jen 'drastický výběr'

Manažeři netajili šok, byť byli předem podle Le Temps varováni. "Předseda senátu Jean-Luc Bacher loni v říjnu v Bellinzoně před vyhlášením verdiktu v případu MUS upozornil, že jeho projev se bude týkat jen 'drastického výběru', 'malé části' toho, co bude následně zveřejněno v rozsudku. Mluvil více než dvě hodiny," uvedl švýcarský deník.

Proces s uhlobarony den po dni

Soud potrestal Jiřího Diviše, Antonína Koláčka, Marka Čmejlu, Petra Krause a Oldřicha Klimeckého v kauze MUS nepodmíněnými tresty od roku a čtyř měsíců do čtyř let a čtyř měsíců. Byli uznáni vinnými z podvodů a praní špinavých peněz. Muži trvají na své nevině.

Kauza se týká nákupu akcií MUS, které manažeři pořizovali za peníze firmy, jež pak podle soudu nevrátili. Českému státu způsobili podle tribunálu škodu tím, že v roce 1999 koupili státní podíl za nepřiměřeně nízkou částku 650 milionů korun.

Podle Le Temps je rozsah písemného rozsudku ve Švýcarsku výjimečný. "Pokud je mi známo, žádný případ nedosáhl takového počtu stránek, snad s výjimkou Swissairu," poznamenal podle listu jeden expert na trestní právo. "A 591 stran, to je mimo normu," dodal. Mimořádná je také celková zadržená částka na stovkách bankovních účtů, která činí přes 660 milionů franků (skoro 15 miliard Kč).

Vyšetřování za půl milionu franků

Rozsudek obsahuje mimo jiné podrobný popis celého vyšetřování kauzy ze strany švýcarských orgánů, které vedly desítky lidí také v zahraničí, a sice v České republice, na britském ostrově Man, na Kypru, ve Francii, Lichtenštejnsku a Rakousku.

Fotogalerie

Náklady vyšetřování byly vyčísleny na setinu přesně: 490 411,53 franku (přes 11 milionů Kč). Odsouzení z toho mají pokrýt 314 000 franků (přes sedm milionů Kč), zbytek švýcarský stát. Zbývající stovky milionů franků (miliard Kč) na zablokovaných účtech ovšem mají zamířit rovněž do švýcarské státní kasy jako "kompenzační pohledávka".

Podle Le Temps se hodlají odsouzení prostřednictvím svých právníků odvolat zejména proti tomu, že se Švýcarsko vůbec vmísilo do fakticky vnitročeské kauzy.

"Jsme nevinní," reagovali čtyři z obžalovaných v prohlášení, z něhož cituje Le Temps. Tato "jedinečná událost ve švýcarské historii" prý "hluboce otřásla jejich důvěrou" ve švýcarskou spravedlnost. Švýcarská prokuratura uvedla, že teprve po zevrubném seznámení se s rozsudkem se rozhodne, zda rovněž podá odvolání k federálnímu soudu.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.