Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

iDNES.cz / Ekonomika

  • Sobota 20. září 2014. Oleg

Česko překreslí silniční síť, přibude dalších 300 kilometrů dálnic

  15:36
Ministerstvo dopravy se rozhodlo předefinovat pojem dálnice. Podle materiálu "Nové pojetí dálniční sítě" se má už příští rok zvýšit počet kilometrů dálnic na našem území až o 300 km, díky přejmenování většiny současných rychlostních silnic. Jiné silnice první třídy se zase přejmenují na rychlostní a zvýší se na nich rychlost až na 110 km/h. Například na R4 nebo na R7 se však rychlost paradoxně sníží.

Nová dopravní značka plánovaná pro české dálnice. (vizualizace) | foto: ministerstvo dopravy

Rychlostní silnice se v Česku od dálnic příliš neliší. Přesto je některé zahraniční autoatlasy stále vedou v kategorii obyčejných silnic a země kvůli tomu navíc pokulhává ve statistické kolonce "délka dálnic na obyvatele", což je jeden z mezinárodních ukazatelů vyspělosti států.

Ministerstvo dopravy se proto rozhodlo předefinovat pojem dálnice. Podle materiálu "Nové pojetí dálniční sítě" se má už příští rok zvýšit počet kilometrů dálnic na našem území až o 300 km.

Zároveň se zvýší nejvyšší povolená rychlost na vybraných silnicích I. tříd na 110 km/h. Pilotním projektem by se už na podzim tohoto roku měla stát komunikace mezi Hradcem Králové a Pardubicemi.

Plánovaná změna ministerstva dopravy, kterou teď předkládá ke schválení vládě, spočívá v převedení vybrané části současných rychlostních silnic do kategorie dálnice. Kvůli administrativní změně se změní i dopravní značení. Většina současných rychlostních silnic se označí zelenou dopravní značkou "Dálnice".

Nové pojetí české dálniční sítě podle návrhu ministerstva dopravy.

Značka "Silnice pro motorová vozidla" se tak bude moci používat pro pozemní komunikace, na kterých je podle úředníků ministerstva žádoucí omezit nemotorový provoz a zvýšit nejvyšší dovolenou rychlost až na 110 km/h. A právě zde se skrývá háček.

Někde se rychlost paradoxně sníží

Jelikož některé současné rychlostní silnice v této kategorii zůstanou i nadále, nejvyšší povolená rychlost se u nich sníží. Například na R4 z Prahy na Příbram nebo na R7 na Slaný se oproti současným 130 hm/h bude jezdit jen 110km/h.

"Ano je to tak, tam, kde technický stav silnice neumožňuje převedení do kategorie dálnic, se sníží rychlost na 110 km/h," řekl iDNES.cz mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Na nově postavených úsecích, jako je například ten na R4 nedaleko Písku, se rychlost bude řešit individuálně pomocí dopravních značek. "Náklady na nové dopravní značení budou v řádu statisíců," dodal Novák.

Podle ministerstva přispěje nový systém ke zvýšení srozumitelnosti a přehlednosti české dálniční sítě v očích domácích i zahraničních řidičů.

V Česku díky tomu jako mávnutím kouzelného proutku přibude 300 km dálnic, přičemž nově definovaných silnic pro motorová vozidla s povolenou rychlostí 110 km/h budou existovat řádově stovky kilometrů.

Jednalo by se o nepřevedené stávající rychlostní silnice a nově zařazené čtyřpruhové směrově dělené silnice bez úrovňových křížení a s omezením připojení sousedních nemovitostí. Pilotně se pak rychlost 110 km/h bude už na podzim tohoto roku testovat na silnici I/37 z Hradce Králové do Pardubic.

Nové rychlostní silnice podle návrhu ministerstva

Vybrané silnice I. třídy budou podle ministerstva koncipovány jako mezistupeň mezi běžnou dvoupruhovou silnicí I. třídy a dálnicí.

•          I/7 Chomutov – Křimov,

•          I/11 Ostrava – Šenov,

•          I/11 Ostrava, Rudná (v okolí D1)

•          I/13 Karlovy Vary – Ostrov,

•          I/13 Most – Bílina,

•          I/13 Bílina – Teplice,

•          I/14 Liberec – Kunratice,

•          I/20 Nová Hospoda (R4) – Písek,

•          I/20 Plzeň, přivaděč k D5,

•          I/23 Brno, Pražská radiála

•          I/26 Plzeň, přivaděče k D5,

•          I/27 Plzeň-Sukova – Dobřany,

•          I/34 České Budějovice – Lišov,

•          I/35 Liberec – Bílý Kostel,

•          I/35 Olomouc – Křelov,

•          I/37 Hradec Králové – Pardubice,

•          I/38 Jihlava, přivaděč k D1,

•          I/43 Brno, Svitavská radiála,

•          I/44 Postřelmov, obchvat,

•          I/48 Nový Jičín – Příbor,

•          I/48 Český Těšín, obchvat

•          I/50 Brno, Olomoucká radiála

•          I/56 Prodloužená Místecká,

•          I/57 Semetín – Jablůnka.

Česko plánuje také výstavbu nových dálnic. Například D3.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.