Česko se mění na baštu automobilů

  • 29
Toyota a Peugeot včera definitivně oznámily, že postaví novou továrnu v Kolíně. Jde o jeden z největších projektů evropského automobilového průmyslu posledních let. Česko se v roce 2005 zařadí mezi největší evropské výrobce automobilů. V tomto roce se totiž rozběhne nový závod na výrobu malých aut v Kolíně, který tu postaví Toyota a Peugeot.

Podnik velký skoro jako polovina mladoboleslavské Škody se začne stavět příští rok a změní jak poměry na českém trhu s automobily, tak tvář velké části tuzemského průmyslu.

Od roku 2005 bude továrna vyrábět 300 tisíc vozů ročně a dá práci dvěma tisícům lidí. Pro srovnání: mladoboleslavská Škoda chce tou dobou vyrábět půl milionu vozů. Díky oběma továrnám se tak Česko ve výrobě osobních vozů zařadí na jednu z předních evropských příček. Podle všeho hned za první evropskou pětku, tedy tradiční automobilové země: Německo, Francii, Španělsko, Británii a Itálii.

Nový malý vůz z Kolína má stát kolem čtvrt milionu korun - tedy stejně jako dnešní nejlevnější fabia - a automobilky s ním chtějí zamíchat s cenami na evropském trhu.
Pro Škodovku to je konkurence i z dalšího důvodu. Závod bude stát zhruba padesát kilometrů od škodovácké výrobny a zcela jistě jí přetáhne část odborníků.

"Je to konkurence, protože auto Peugeot je v Česku oblíbené a Toyota je jeden z nejmocnějších gigantů. Určitě budou lákat naše lidi," uvedl odborový předák Škody Jaroslav Povšík.  V době, kdy automobilový průmysl v celém světě čelí velkému propadu poptávky, chtějí Toyota a Peugeot proměnit svůj český závod v novou prodejní zbraň.

Díky levné pracovní síle a široké síti levných dodavatelů hodlají stlačit dolů náklady a tedy i obvyklou cenu malých aut. "Třeba Fiat, který je dnes ve výrobě malých aut hodně silný, už nedokáže stlačit cenu níž. Toyota a Peugeot změnily strategii a touto cestou se jim patrně podaří snížit cenu níž, než je dnes zvykem," míní analytička automobilového průmyslu z agentury Standard and Poor´ s Virginie Casinová. "Určitě je to velká událost, zvlášť v době, kdy se továrny na auta ve světě spíš zavírají," dodala.

Zástupci Peugeotu a Toyoty mají v lednu v Praze podepsat oficiální smlouvu a na podzim chtějí začít stavět. Spolu s nimi do Kolína přijde také síť dodavatelských firem, které budou stavět své továrny v okolí. "Naší podmínkou bylo, abychom vedle pozemku pro naši továrnu měli k dispozici ještě jednou tak velký prostor," uvedl mluvčí evropského zastoupení Toyoty Marco Van Riel. Podle českých vyjednavačů lze spolu s Toyotou a Peugeotem čekat přímo vlnu následovníků.

"V současné době aktivně jednáme s 35 japonskými investory, z toho minimálně deset společností čekalo na rozhodnutí Toyoty. Dnes tedy již můžeme reálně očekávat, že ji budou následovat. Tyto firmy by mohly v České republice proinvestovat kolem 200 milionů dolarů," říká Martin Jahn, generální ředitel vládní agentury CzechInvest.

Pro ni je dohoda s tandemem Toyota/Peugeot největším úspěchem v její osmileté historii. Továrna bude třikrát větší než dosud rekordní investice nizozemského Philipsu v Hranicích na Moravě. Výstavba nové továrny bude rovněž znamenat velké příležitosti pro podniky, které vyrábějí auautomobilové díly a které dosud byly do velké míry závislé na diktátu mladoboleslavské Škody.

Investoři již jednali v tuzemsku s tradičními dodavateli Škodovky a zjišťují, zda budou schopni vyrábět i pro novou továrnu. "Byli u nás lidé z Toyoty a zjišťovali co vyrábíme. Jejich příchod do země je dobrou zprávou, každý chce mít co nejvíce odběratelů a krýt se proti možným výpadkům," soudí Petr Peštuka šéf kroměřížské firmy Magneton, která vyrábí například startéry a alternátory.

I ve Škodovce si uvědomují, že jejich postavení podstatně oslabí. Vedení firmy sice jakékoli hrozby popírá, ale zástupci zaměstnanců si myslí, že to je jen taktická přetvářka.

"Nyní museli dodavatelé plnit podmínky, jaké jsme jim nadiktovali my, jinak by přišli o práci. Teď se to mění," míní šéf odborové centrály ve Škodě Jaroslav Povšík. "Může to úplně změnit charakter našeho postavení na trhu v České republice, ale i politického postavení," dodává.

Další hrozbu spatřuje v tom, že Toyota a Peugeot budou chtít do své nové továrny přetáhnout zaměstnance z Boleslavi. "S tím se dá určitě počítat, do začátku budou potřebovat lidi z automobilové výroby a Škoda je vzdálená jen 50 kilometrů," míní Zdeněk Pasák z poradenské firmy Medson and Taylor.

Podle kolínského úřadu práce chce investor nabírat zaměstnance právě v okruhu padesáti kilometrů. Továrna vznikne na ploše 130 hektarů v kolínské rozvojové zóně. Za kolik radnice prodá pozemky, zatím není jasné. Jejich vykoupení a investice do sítí přijde na 1,3 miliardy korun.