Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Česko se stalo rájem hypermarketů

  11:50aktualizováno  11:50
Před pěti lety se v České republice objevil první, dnes jich je v provozu 106 a další čekají na dokončení. Řeč je o hypermarketech, velkoplošných prodejnách, ve kterých nakoupíte všechno od rohlíku až po boty a cestovní kufr. V žádné jiné evropské zemi nezaznamenal tento způsob maloobchodního prodeje takový boom, jako v Česku.

Společný průzkum společností Incoma Research a GfK Praha ukázal, že zatímco ještě na začátku devadesátých let chodili Češi pro potraviny hlavně do malých obchodů a samoobsluh, na konci dekády už dávali přednost supermarketům. Jejich obliba ale vzala rychle za své, protože je o zákazníky připravily hypermarkety.

Na hlavní nákup do nich míří 29 procent českých domácností, zatímco ještě před třemi lety to byla pouhá tři procenta. Preference supermarketů se drží kolem 25 procent, diskontní prodejny zaměřené na cenově citlivější zákazníky postupně posilují svůj vliv a představují hlavní místo nákupu potravin už pro 18 procent populace.

Další ztrátu části tržního podílu zaznamenaly maloobchodní prodejny. Letošní rok tak podle Tomáše Drtiny u Incomy potvrdil pokračování trendů nastolených v českém maloobchodě v závěru devadesátých let.

Velkoplošné prodejny už jsou neodmyslitelnou součástí české obchodní scény.  Jejich vysoké preference souvisí kromě jiného i se tím, že si už tři pětiny českých domácností zvykly na pravidelné ježdění na nákup autem.

Nejvíce hypermarketů přitom přibylo za posledních třicet měsíců. V roce 2001 byly otevřeny dvě desítky nových nákupních center, přibližně polovina z nich s velkou nákupní pasáží. To je mimo jiné případ pražského centra Nový Smíchov, které se počtem prodejen stalo největším v zemi. Podobný je také ostravský Shopping Park s celkovou nabídkou obchodních ploch přesahující hranici 50 tisíc čtverečních metrů.

Nadále se také koncentrují tržby jednotlivých řetězců. Zatímco ještě v roce 1995 dosahovalo deset největších společností na českém trhu celkového obratu 40 miliard korun, pro letošek počítá Incoma u deseti největších firem s tržbami na hranici 180 miliard korun.

Nejvyšší příčky s obratem řádu třiceti miliard korun letos obsadí Makro a Ahold, na dalších místech lze očekávat skupinu Rewe zastoupenou v ČR prodejnami Penny Market a Billa, Tesco a Kaufland.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Díky realitní kanceláři RIA se Jablonci v roce 2013 podařilo prodat byty za...
Až sto tisíc na ruku. Firmy si přetahují lidi, nabízejí peníze i ubytování

Firmy lákají na takzvaný náborový příspěvek dělníky, operátory výroby, skladníky nebo programátory. Hlavně v dělnických profesích se peníze „za přestup“...  celý článek

Tankování (ilustrační foto)
Benzin a nafta mírně zlevnily, natural stojí přes 30 korun ve třech krajích

Ceny pohonných hmot mírně zlevnily. Benzin Natural 95 za uplynulý týden zlevnil v průměru o haléř na 29,65 koruny za litr a nafta o dva haléře na 28,54 koruny...  celý článek

Po kauze společnosti Včelpo s ukrajinským medem, nakupuje čím dál víc zákazníků...
Veterináři pozastavili činnost Včelpu, který prodával med s antibiotiky

Jihomoravští veterináři nepravomocně pozastavili činnost společnosti Včelpo, kterou vlastní Český svaz včelařů. Firma se proti rozhodnutí odvolala, případ...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.