České a slovenské automobilky letos přepíší historii evropského automobilového průmyslu. I když to na první pohled nebude kvůli rozdělení obou zemí ve statistikách patrné, poprvé v historii bude Česko a Slovensko dohromady druhým největším výrobcem automobilů v Evropě.
Vyplývá to z předběžných údajů o produkci osobních automobilů v Evropě. Výroba v obou zemích, především díky velkému růstu slovenských automobilek, přesáhne dva miliony vozů.
"Bývalé Československo je s odhadovanými dvěma miliony vozů v roce 2012 hned po Německu druhým největším výrobcem automobilů v Evropě. Automobilová výroba v tomto regionu získává nepřetržitě nové podíly na trhu a těží ze svých nižších pracovních nákladů a silné přítomnosti německých a asijských výrobců," řekl Fritz Mostböck, vedoucí analytik Erste Group.
Češi ztrácejí, Slováci jdou naopak nahoru
V Česku s největší pravděpodobností loňský rekord nepadne. "Budeme se k němu blížit odspodu," řekl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. V Česku letos výroba ze začátku roku rostla díky Hyundai, celková čísla poté začala stahovat dolů klesající produkce TPCA a postupně i Škody Auto. A ani vyhlídky na příští rok nejsou nejlepší.
Slovensko naopak letos zažívá v počtu vyrobených aut největší růst. Z trojice automobilek se hodně daří Kii v Žilině a celková čísla vyskočí především díky rozjeté výrobě miniaut a terénních vozů koncernu Volkswagen v Bratislavě. Letos mají v Bratislavě vyrobit kolem 400 tisíc aut, Kia už svůj letošní plán na 285 tisíc aut mírně překonala. Trnavský Peugeot vyrobil namísto plánovaných 240 tisíc vozů jen 215 tisíc, ale i tak je to jeho nejsilnější rok.
Pesimistický odhad slovenského Zväzu automobilového priemyslu mluví o 850 tisících vozech, číslo však může být ještě vyšší. Už několik let patří Slovensko mezi země s nejvyšším počtem aut vyrobených na tisíc obyvatel. Ve Francii loni vyrobili 1,931 milionu osobních aut a letošní číslo bude zcela jistě výrazně nižší, francouzské automobilky patří k těm, které odbytová krize postihla ze všech nejvíce. Podobné to bude i u Španělska. S necelými šesti miliony auty vyrobenými ročně vévodí evropskému autoprůmyslu bezkonkurenčně Německo.
Tradice i levné náklady
Český a slovenský automobilový průmysl těží nejen z dlouhé tradice, ale také podstatně levnějších výrobních nákladů i dobrého umístění ve středu Evropy.
"V obou zemích se vyrábějí zejména automobily, po kterých je dlouhodobě poptávka, tedy vozy střední a nižší střední třídy a cenově dostupná SUV," říká Jan Malý z Automobilové expertní skupiny PwC v Česku. O tyto výhody nás v budoucnu mohou připravit země jako Rumunsko či Ukrajina. Podle Vladimíra Baláže, prognostika Slovenské akademie věd, hrozí odliv kvůli vyšším nákladům na práci více Česku, české automobilky si však výrobu více pojistily investicemi do výzkumu.
Automobily jsou v obou ekonomikách nejsilnějším průmyslovým odvětvím, na jejich prodejích závisí i prosperita obou zemí. Právě v tom řada analytiků vidí i možné riziko. Auta výrazně ovlivňují i celkový výkon ekonomiky: i proto letos už Česko klesalo, a proto naopak HDP Slovenska letos ještě roste.
Z boomu autoprůmyslu těží obě země navzájem, řada českých dodavatelů vyrábí díly pro slovenské automobilky a naopak.