"Je to hlavně díky rozjezdu výroby v Kolíně," vysvětlil ředitel Svazu automobilového průmyslu Antonín Šípek.
V České republice se podle J. D. Power loni vyrobilo 590 653 osobních vozů, nejvíce v historii. Desáté Polsko, kde vznikají například vozy Fiat, jich vyrobilo o dvacet pět tisíc méně.
Na osmé Turecko ztrácejí Češi sice podle statistik ještě téměř čtvrt milionu vozů, ale už letos by mohli Češi Turky překonat.
"Výroba v kolínském TPCA jede už naplno, tedy na tři sta tisíc vozů. Škoda Auto letos hlásí výrobu až šesti set tisíc vozů," vypočítává Šípek.
Největší česká automobilka loni vyrobila skoro půl milionu aut. Češi mají navíc našlápnuto mezi ještě větší velmoci. Tři sta tisíc aut ročně chce v Nošovicích vyrobit také jihokorejský výrobce Hyundai, roční produkce by se tak mohla vyšplhat až k 1,2 milionu aut.
To by znamenalo předběhnout Itálii. Podle posledních údajů je největším evropským výrobcem aut Německo, kde z výrobních pásů sjelo loni celkem 5,31 milionu aut. Německo je i největším trhem, loni se tam prodalo přes tři a půl milionu aut.
Automobilový průmysl je tahounem české ekonomiky, v počtu vyrobených aut na obyvatele už patříme po Belgii k evropské špičce. Po rozjezdu závodů Peugeot a Kia nás předstihne v počtu aut vyrobených na hlavu ještě Slovensko. Z boomu automobilek ve střední Evropě těží výrazně i čeští výrobci autodílů.