Příliš výkonně nevychází Česko ani ze srovnání počtu výběrčích daní. V tuzemsku připadá na jednoho úředníka 700 lidí, zatímco například v Rakousku jde o více než 900 obyvatel. To znamená, že rakouský úředník je efektivnější, protože zvládne obsloužit větší počet lidí.
"Špatné výsledky v případě Česka jsou zřejmě kombinací příliš složité a zmatené legislativy a nižší výkonnosti státních úředníků," říká Petr Hruška z Českých daní. To částečně připouští i ministerstvo financí.
"Nelze popřít, že složité daňové zákony ovlivňují výši nákladů na výběr daní," říká šéf daňové správy Robert Szurman. "Otázkou však je, nakolik jsou české zákony opravdu složité," dodává.
Svět nákupů čím dál více ovládají platební karty, s nimiž lidé chodí nejen k bankomatu. Co všechno mohou umět?
Vstupujete každý den do své kanceláře s odporem? Jak bojovat s nepříjemným tělesným pachem kolegy?
Kosmetika je velký byznys. A boj s vráskami obzvlášť. Jsou krémy či gely proti stárnutí podvodem?
V tom mají firmy i daňoví odborníci jasno. Například jeden z klíčových zákonů, o dani z příjmů, byl za posledních deset let už zhruba 50krát změněn. Původní počet stran se zdesetinásobil, řada paragrafů už nevystačí ani s písmenky abecedy.
Jeden příklad za všechny: před deseti lety byly příjmy osvobozeny od daně vyjmenované v paragrafu s jedním odstavcem pod písmeny a až r. Dnes jde o čtyři odstavce, abeceda už se jede dokola podruhé a nyní seznam končí na "dvojpísmenu" zn.
Kvůli nepřehledným zákonům mají úředníci více práce, firmy si musí platit daňové poradce i na maličkosti a lidé se těžko orientují při vyplňování daňového přiznání. Finanční úřady navíc trápí při práci nedostatek kvalifikovaných lidí. "Máme tu hlavně absolventy a ti šikovnější pak odcházejí," říká šéf českobudějovického finančního úřadu Jaroslav Novák.
Úředník totiž při nástupu dostane jen 12,5 tisíce a po 30 letech praxe se propracuje k necelým 17 tisícům. Ulehčit život úředníkům i firmám by měl jednodušší zákon o dani z příjmů. "Byla zahájena jeho příprava," potvrzuje Szurman.
Na obhajobu vysokých nákladů na výběr daní ministerstvo financí uvádí, že data z jednotlivých zemí nemusí být úplně srovnatelná. Podle tvůrců studie OECD je důvodem poslední pozice Česka fakt, že ve většině zemí spadá pod stejné úředníky nejen výběr daní, ale i sociálního pojištění.
"Hodně zemí spojilo výběr daní a pojistného, protože je to mnohem efektivnější," říká Richard Highfield z OECD. V Česku tomu tak není, ale podobně je to i na Slovensku či ve Francii, které i tak vykazují nižší náklady.