Česko zaplavují hypermarkety

  • 83
Hypermarketů přibývá, ke 127 jich letos přibude dalších patnáct. Všechny firmy, které sítě hypermarketů provozují, plánují nové mamutí prodejny. Vzniknou především kolem Prahy, kde lidé mají víc peněz než jinde. Na každého Pražana připadá méně prodejní plochy než třeba v severních Čechách.

Poslední bílá místa na mapě hypermarketů v Česku kvapem mizí. Všechny zahraniční firmy provozující sítě obřích prodejen stavějí další a přestat zatím nemíní.

Podle plánů na další výstavbu se zdá, že český zákazník je nenasytný. Jen letos jich přibude dalších patnáct.

„Budeme otevírat Carrefour v Praze-Stodůlkách a v Brně,“ říká například mluvčí stejnojmenného hypermarketu Jana Havlíčková. Kromě toho vyrostou další obchody francouzské firmy v Praze-Vršovicích a Karlových Varech.

Praha nemá stále dost
Na hlavní město stále sází i většina dalších provozovatelů obřích nákupních center. "Vzhledem k vysoké kupní síle v Praze a počtu obyvatel zatím zdaleka není poptávka po hypermarketech nasycena," říká Zdeněk Skála ze společnosti Incoma.

Průměrný plat v Praze je totiž téměř 20 tisíc korun, což je až o sedm tisíc více než v ostatních krajích. Kupní síla je přitom to hlavní, co firma při rozhodování o tom, kde obchod postavit, zvažuje. Navíc Praha zdaleka nepatří na žebříčku v počtu prodejní plochy na hlavu na první místo. To zaujímá Ústecký a Moravskoslezský kraj.

Na nákupní centra se však mohou těšit i spotřebitelé v dalších koutech republiky. "V Jihočeském kraji či na Vysočině je vybavenost hypermarkety několikanásobně nižší než na severu Čech a Moravy. V Česku jsou stále dvě desítky okresů, kde není jediný hypermarket," připomíná Skála.

Chybějící konkurence však firmu k výstavbě dalšího obchodního centra nepřesvědčí. Pro to, aby vydělala, potřebuje určitý počet lidí, který se do obchodu sjede. Investice na výstavbu průměrně velkého hypermarketu je totiž zhruba miliarda korun.

Například Carrefour jde jen do míst nad sto tisíc obyvatel. Původem nizozemský Interspar má jinou taktiku a chce se zaměřit i na relativně menší prodejny a „stačí mu“ leckdy dvacet tisíc lidí.

Letos bude otvírat čtrnáctý hypermarket v Brně a během dalších dvou let chystá dalších deset. Nepohrdá přitom ani supermarkety, které jsou několikanásobně menší. "V příštím roce počítáme s tím, že se zaměříme i na menší prodejny typu supermarketů v menších městech," potvrzuje šéfka marketingu Sparu Ladislava Pavlasová.

Jen hypermarket nestačí
Nové velkoprodejny sice uvnitř vypadají zhruba stejně jako ty z průkopnických let, ale mají hezčí obal. V 90 procentech jsou totiž obklopeny dalšími specializovanými obchůdky, kadeřnictvím, čistírnami, kavárnami či kinem a hernami.

"V uplynulých deseti letech se zjistilo, že lidé chtějí mít všechno na jednom místě," potvrzuje mluvčí Teska Martina Čermáková. Vznikají tak obrovská nákupní a zábavní centra, kde mohou konzumu chtiví lidé strávit celý den.

Nákup v takovém komplexu vyhledává každá třetí rodina a obliba stoupá. Z výzkumů totiž vychází, že ostatní lidé do hypermarketů nechodí proto, že v jejich okolí prostě žádné nejsou.