Německý insolvenční správce firmy Viktoriagruppe má podle informací MF DNES až pět zájemců o sklady v Německu a Česku (ilustrační snímek).

Německý insolvenční správce firmy Viktoriagruppe má podle informací MF DNES až pět zájemců o sklady v Německu a Česku (ilustrační snímek). | foto: Petr Topič, MAFRA

Na naftu ze zkrachovalé Viktoriagruppe má zálusk slovenský miliardář

  • 7
Vyústění několikaletého martyria kolem zkrachovalé společnosti Viktoriagruppe, v níž Česku vázne nafta za více než miliardu korun, je stále v nedohlednu. Do hry o její majetek však vstupují stále nová jména. Stopy vedou ke slovenskému miliardáři Braňovi Prieložnému.

Německý insolvenční správce má podle informací MF DNES až pět zájemců o sklady v Německu a Česku. A důležitá změna se nedávno odehrála i uvnitř firmy. „Většina akcií společnosti byla převedena za jedno euro slovenskému investorovi,“ říká dobře informovaný člověk z okolí firmy.

Za nového investora ve firmě podle několika zdrojů MF DNES vystupuje Slovák Ján Tušim, kterého poslední valná hromada zvolila do dozorčí rady. Někdejší šéf slovenských státních hmotných rezerv a později generální ředitel problematické ocelárny Slovakia Steel Mills, kde České exportní bance visí pohledávka za 4,6 miliardy korun, je blízkým spolupracovníkem slovenského miliardáře Braňa Prieložného, spolumajitele ocelárny a někdejší skupiny Istrokapitál, kterou ovládal společně se slovenským dravcem Mariem Hoffmanem.

Oba později vstoupili se svou Poštovou bankou do struktur skupiny J&T, aby se po sporech nechali po několika měsících vyplatit, z J&T odešli a dnes opět „dělají na sebe“.

Kauza Viktoriagruppe

Správa státních hmotných rezerv (SSHR) uzavřela s firmou Viktoriagruppe (VG) smlouvu o skladování nafty v Česku. V roce 2010 byl uzavřen dodatek smlouvy umožňující Česku skladovat naftu v Německu. V roce 2014 vyšlo najevo, že VG dluží peníze na daních a chybí jí část zásob. Proto na ni byl vydán exekuční příkaz. V prosinci téhož roku na sebe firma podala v Německu návrh na insolvenci. O dva měsíce později insolvenční správce neuznal vlastnické právo SSHR k zásobám nafty. Správa přihlásila pohledávky ve výši 1,2 miliardy korun, což je hodnota uskladněné nafty. Správce ani jednu z českých pohledávek v celkové hodnotě 1,8 miliardy neuznal.

Právě Prieložný údajně do hry o sklady razantně vstoupil. „Pan Malý (spoluzakladatel firmy) chodil po trhu a sháněl pro firmu investory. Obešel úplně všechny. Nakonec ho jeho spolupracovník seznámil s Prieložným, kterému se nápad líbil,“ říká zdroj.

„Většina akcií společnosti byla převedena od matky pana Malého za jedno euro slovenskému investorovi,“ říká dobře informovaný zdroj z okolí firmy. Petr Malý stál u zrodu Viktoriagruppe společně s českým podnikatelem Rostislavem Haláškem. Před dvěma lety mezi nimi však vypukla válka, Malý Haláškovy nároky neuznává. Dodnes se přou o to, kdo firmu vlastní.

Nový majitel údajně chystá žalobu na český stát

Kromě akcií Prieložný začal skupovat také některé pohledávky a buduje pozici, aby mohl celý insolvenční proces včetně následného prodeje svými silami kočírovat. Prieložný na dotazy MF DNES do uzávěrky nereagoval a od pátku nezvedal mobilní telefon. Ani německý insolvenční správce Mirko Möllen nechtěl aktuální dění komentovat.

Slovenský miliardář Braňo Prieložný

Z veřejných zdrojů se tyto skutečnosti těžko ověřují, neboť německý insolvenční rejstřík není veřejný a v obchodním rejstříku se zatím aktuální změny neprojevily. Akcionářské pohyby potvrzuje třeba Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM), který Česko v procesu zastupuje a jehož člověk je jedním ze tří členů věřitelského výboru.

„Víme, že došlo ke změně vlastníka akcií a obrátili jsme se na insolvenčního správce, aby nám sdělil zájemce o odkoupení insolvenční podstaty společnosti Viktoriagruppe..., člen věřitelského výboru za Českou republiku doposud žádné materiály od správce neobdržel,“ uvedl mluvčí (ÚZSVM) Radek Ležatka.

Důvodů, proč někdo kupuje akcie zkrachovalé firmy, může být více. Je to údajně součástí dohody s původními akcionáři, tedy hlavně s Malým, na kterého je stále navázaná řada byznysu v tomto oboru zejména v Německu.

Nový majitel podle některých informací chystá žalobu na český stát, který prý neoprávněnou exekucí způsobil na přelomu let 2014 a 2015 krach firmy. Bude po něm žádat odškodné. Soud v Hradci Králové dal před několika měsíci Malému za pravdu - postup celní správy, která majetek v Česku obstavovala, podle něj v pořádku nebyl. Malý se o tom bavit nechtěl, stejně jako nechtěl komentovat dění ve firmě.

Nafta v Německu počká

Jestli je Prieložný i mezi oficiálními uchazeči o majetek firmy, není jasné. Už dříve vyšlo najevo, že nabídku na sklady v Česku a Německu podala třeba slovenská skupina Slavia Capital, která má také historické vazby na lidi kolem J&T i Prieložného. Dalším zájemcem je i tuzemský obchodník s ropnými produkty, opavská společnost FAU, která je mimo jiné majitelem skladu v Přerově.

„Máme podepsané nějaké mlčenlivosti, nemohu to komentovat,“ řekl MF DNES jednatel a spolumajitel FAU Vojtěch Csabi.

Česko získá více času na odvoz nafty ze zkrachovalé Viktoriagruppe

Objevily se také spekulace, že za těmito společnostmi operuje Tomáš Pitr, někdejší pán olejářské skupiny Setuza a pravá ruka zavražděného kmotra Františka Mrázka. I on má údajně o sklady Viktoriagruppe zájem. Podle zdrojů z okolí Státní správy hmotných rezerv je mezi zájemci nově také společnost z Rakouska.

Dříve kolem firmy kroužil také Igor Rattaj, další finančník z „rodiny“ J&T, který na Slovensku i v Česku v oboru pohonných hmot investuje. Podle svých slov ale už mezi zájemci nyní nefiguruje. Zájem prý projevil také další slovenský investiční všudybyl Pavol Krúpa.

„Prodejní proces dosud nebyl uzavřen. Kupec zatím není jistý. Kdo a kdy podává jaké nabídky, to podléhá mlčenlivosti. Podle německého insolvenčního práva je insolvenční řízení zásadně neveřejné,“ uvedl prostřednictvím mediálního zástupce Möllen. Doplnil, že pro něj akcionářské záležitosti nehrají roli.

Také na osud české nafty, kterou stát neúspěšně už několik měsíců vymáhá, by současné dějové zvraty neměly mít vliv. O víkendu sice uplynula původní lhůta, kterou dal správce firmy českému státu na odvoz nafty za 1,3 miliardy z německého skladu v bavorském Kraillingu, nicméně už nyní se hovoří o jejím prodloužení.

Problémem zůstává oprava železniční vlečky, která je jediným způsobem, jak naftu z bavorského skladu do Česka dostat. „Konkrétní termín, kdy si česká strana naftu vyzvedne, nebyl stanoven. Sanace kolejí, kterou je odvoz nafty podmíněn, dosud nebyla započata,“ uvedl Möllen. Správa rezerv se totiž zatím se správcem nedohodla na ceně oprav.

,