Ázerbájdžán je po Rusku druhým největším dodavatelem ropy do Česka. Ropovod z Baku byl však v Gruzii kvůli válečnému konfliktu s Ruskem uzavřen, spekuluje se také, že ho ruská letadla bombardovala. Jeho správce, British Petrol, však poškození nepotvrdil.
Potíže jsou ale na pokračování ropovodu v Turecku, kde končí v přístavu Ceyhan a odkud jde pak ázerbájdžánská ropa až k nám. V Turecku ropovod v minulých dnech hořel po zásahu bombou od kurdských povstalců a jeho tamní správce nyní začíná zjišťovat škody. Z tureckého Ceyhanu jde ázerbájdžánská ropa v tankerech do italského Terstu a odtud dalšími ropovody do rafinerie v Kralupech.
"Není to drama"
"Ano, mohou se objevit potíže s dopravou ázerbájdžánské ropy, ale zatím nemáme žádné oficiální informace," řekl MF DNES člen představenstva Unipetrolu Ivan Ottis.
Podle něj by ale případný výpadek ázerbájdžánské ropy neznamenal "drama", protože IKL je schopen přepravit i jakoukoliv jinou ropu a stejně tak i kralupská rafinerie může zpracovávat více druhů ropy, nejen ázerbájdžánskou.
Unipetrol je hlavním akcionářem České rafinerské, která v Kralupech ropu zpracovává. Zdroje z oboru však potvrzují, že by rafinerie měly další zvýšené náklady na ropu, což se buď promítne do jejich zisku, anebo hrozí mírné zdražení u čerpacích stanic.
Ministerstva průmyslu a zahraničních věcí situaci ropovodu v Turecku a Gruzii kvůli možnému dopadu na Česko sledují, ale nemají zatím dostatek informací.
"Neoficiálně mají opravy na ropovodu v turecké části trvat v řádu dní, takže zatím není důvod se zásadně znepokojovat," uvedl Tomáš Bartovský, mluvčí ministerstva průmyslu.
"Nemáme žádnou hodnověrnou informaci. Osobně si myslím, že celkové opravy mohou být spíše delší než kratší," uvedl Václav Bartuška, velvyslanec se zvláštním posláním při ministerstvu zahraničí.
Tuzemští zpracovatelé by museli případný výpadek ropy z Ázerbájdžánu nahradit rychle, protože státní hmotné rezervy nedrží ropu vhodnou pro kralupskou rafinerii, a nemohly by ji proto majitelům půjčit.
Rusko: nechceme prostředníky
Rafinerie se navíc už od minulého měsíce potýkají s problémem, jak nahradit výpadky dodávek ropy z Ruska. Ty se v červenci snížily o 230 tisíc tun oproti objednávce, tedy téměř o polovinu.
Na srpen rafinerie chtěly 501 tisíc tun ruské ropy, podle Bartovského je však potvrzeno zhruba o 10 procent méně. Šéf státní firmy Mero, která spravuje českou část ropovodu Družba, však odhaduje snížení srpnových dodávek podle dosavadního vývoje až o 150 tisíc tun.
"V srpnu opět pokračují výpadky, nejsou ale tak rozsáhlé jako v červenci," ujistil ředitel Mera Jaroslav Pantůček.
Vlastníci tuzemských rafinerií, což je Unipetrol, Shell a Eni, si dodatečné dodávky zajistili ze Správy státních hmotných rezerv a dovozem ruské ropy v tankerech do přístaviště v italském Terstu a odtud ropovody TAL a IKL do Česka. Ropa z prvního tankeru má do tuzemska dorazit koncem srpna. Mero, které IKL spravuje, vyjednalo s vlastníky TAL navýšení kapacity přepravované suroviny pro ČR.
"Buď dají rafinerie do konce srpna závazné zvýšení objednávek, anebo budou dávat požadavky ad hoc, samozřejmě za příplatek," uvedl Pantůček.
V září by s TAL mohla být podepsána smlouva. Důvod, proč i v srpnu pokračují výpadky ruské ropy, je podle Bartušky podle oficiálního sdělení ruské strany stejný jako v červenci. Jde prý o snahu zprůhlednit systém dodávek ropy do Česka, tedy vyloučit řadu prostředníků. Ruská ropa totiž do tuzemska nejde přímo od jejích producentů, ale většinou přes několik zprostředkovatelů, mezi nimiž je i hojně firem sídlících v daňových rájích.
"Prosazení transparentního systému dodávek ruské ropy jednoznačně podporujeme," uvedl Bartuška. Podle něj je pravděpodobné, že potíže s dodávkami ani v srpnu neskončí.