Za růstem cen benzinu stojí především zdražování ropy. Barel podražil ze 30 až na 52 dolarů, kde se zatím cena zastavila.

Za růstem cen benzinu stojí především zdražování ropy. Barel podražil ze 30 až na 52 dolarů, kde se zatím cena zastavila. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Český benzin téměř došel. Dovoz je na maximální možné míře

  • 146
Zhruba tři čtvrtiny benzinu, který se aktuálně v Česku prodává, pochází z dovozu. Nejvíc benzinu nyní proudí z Rakouska, Slovenska a Polska. Může za to výpadek kralupské rafinérie.

Běžně je na českém trhu z dovozu zhruba třetina celkové spotřeby, v posledních dnech podíl vystoupal ke třem čtvrtinám. „Dovoz je na maximální možné míře, kterou umožňují logistické kapacity,“ říká Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO).

To potvrzuje i státní Čepro, které skladuje a prodává ropné produkty. „Běžně vozíme měsíčně pětatřicet cisternových vlaků s pohonnými hmotami, teď jsme na sto čtyřiceti vlacích měsíčně,“ říká mluvčí firmy Lenka Svobodová. Podle ní nejvíce dovozů pochází z Rakouska, Slovenska a Polska.

V případě Slovenska proudí pohonné hmoty produktovodem, ale také vlakem nebo po silnici v cisternách. V Česku se benzin vyrábí na dvou místech. V rafineriích Unipetrolu v Kralupech a Litvínově. Litvínov se benzinem zabývá spíše okrajově a výroba tam kvůli technickým problémům jede na 75 procent běžné kapacity, v Kralupech výroba stojí úplně.

Výroba se tu zastavila kvůli mimořádné události a její odstraňování poběží nejméně do července, avšak mluví se i o září (více o havárii čtěte zde).

Zásoby nejsou potřeba

Unipetrol zatím zvládá výpadek nahradit dovozy. „Zatím do rezerv nezasahujeme, pokud si je schopen trh pomoci, není důvodu zásoby uvolnit,“ říká předseda Správy státních hmotných rezerv Pavel Švagr. Situaci podle něj dál monitorují, Unipetrolu půjčili kapacitu jednoho zásobníku v Nelahozevsi.

Nejlevnější benzín

Zajímá vás, kde se dá natankovat levný benzín nebo levná nafta?

Kromě aktuálních letáků a zboží v akci najdete na AkcniCeny.cz přehled čerpacích stanic a ceny benzínu a ceny nafty.

Zákazníci Unipetrolu z řad velkých řetězců čerpacích stanic zatím nemluví o tom, že by narazili na problém se zásobováním. „Dodávky od Unipetrolu běží naprosto normálně, i když je jasné, že jde o dovoz,“ říká Jiří Ondra, spolumajitel sítě Tank ONO.

Za růstem cen benzinu stojí především zdražování ropy. Barel podražil ze 30 až na 52 dolarů, kde se zatím cena zastavila. „Třeba u benzinu teď zdražení nerozumím, ceny od distributorů máme dva týdny stejné, a dokonce nepatrně poklesly,“ říká však Ondra.

Podle Borise Tomčiaka ze společnosti Finlord je v příštích týdnech pravděpodobné zdražení zhruba o korunu. I proto, že letní sezona tradičně přináší zdražení. Důvodem jsou však i rafinerské výpadky v Evropě: kromě odstávky Kralup stávkují Francouzi.

Benzin a nafta před létem zdražují, tankovat se vyplatí doma a v Polsku

Česko je na tankování stále jednou z levnějších zemí v Evropě. Za lepší peníze lze ze sousedních zemí natankovat jen v Polsku, už ale neplatí, že za výhodnější naftou se jezdí do Rakouska. Například oproti Německu u nás vyjde litr benzinu o sedm korun levněji.

Ceny ropy už nebudou padat, OPEC očekává, že do konce roku by se mohla cena zvednout na 60 dolarů za barel.

Růst ceny ropy ukazuje celkové oživení, které se odrazilo i v dalších surovinách, které minulý rok zažily velký pád. Dobře je to patrné například u uhlí – jeho velkoobchodní ceny vzrostly na nejvyšší úroveň za deset měsíců a proti zhruba devítiletým minimům z poloviny února už získaly asi 50 procent.

Propad cen uhlí vedl ke krachu řady velkých těžařů včetně skupiny NWR vlastnící tuzemskou firmu OKD, která je od května v úpadku (více o krachu OKD čtěte zde).

Komodity celkově zažívají lepší časy, rostoucí cena uhlí táhne nahoru i ceny elektrické energie.