Soupravy Regiopanter | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Dráhy odpustily výrobci lokomotiv pokutu. Teď hrozí, že zaplatí samy

  • 74
České dráhy odpustily Škodě penále za pozdní dodání elektrických jednotek Regiopanter. To se nelíbí kontrolorům ministerstva financí a hrozí, že dopravce bude muset vracet přes čtvrt miliardy z přidělené dotace.

České dráhy musí hasit problém, který je může stát 251 milionů korun. Ministerstvo financí a regionální rady spravující regionální operační programy mají totiž problém s více než dvoumiliardovým nákupem elektrických jednotek Regiopanter, na které dráhy získaly 40 procent z evropských peněz. Drahám teď hrozí, že čtvrtinu peněz budou muset vrátit.

Chyby ve smlouvách se Škodou potvrdilo ministerstvo financí. Podle informací MF DNES se auditorům nelíbilo, že Škoda sice vlaky dodala fyzicky včas, ale ne kompletně s požadovaným schválením pro provoz na českých kolejích. Proto několik měsíců vlaky vozily cestující ve zkušebním provozu.

Kontrolory zarazila hlavně skutečnost, že místo aby České dráhy uplatnily sankce a žádaly od Škody penále, uzavřely s firmou dodatek, podle kterého se nic platit nebude. Jde o zakázku a smlouvy uzavřené za vedení Českých drah Petrem Žaludou. „Jsem přesvědčený, že k žádnému pochybení nedošlo,“ řekl Žaluda a s dalšími dotazy odkázal na České dráhy.

Ministerstvo podle svého mluvčího Radka Ležatky vybralo projekty na nízkopodlažní vlaky pro ČD náhodně. „Audity byly provedeny třemi nezávislými auditorskými týmy, které dospěly k obdobným závěrům,“ upřesnil Ležatka. „Identifikovaly porušení zákona o veřejných zakázkách spočívající v podstatné změně smluvních podmínek po uzavření smlouvy,“ dodal.

Podívejte se do interiéru souprav Regiopanter:

3. listopadu 2011

Dráhy přijdou o část osmdesátimilionové dotace

Mluvčí Českých drah Radek Joklík kontroly potvrdil. „České dráhy jsou přesvědčeny, že se nedopustily jakéhokoliv porušení podmínek financování a že se to v řízení potvrdí,“ řekl Joklík. „Tuto záležitost nám nepřísluší komentovat, ale podle našeho názoru byly všechny smluvní podmínky splněny,“ reagovala na dotaz mluvčí Škody Lubomíra Černá.

Dráhy získaly na dvouapůlmiliardový kontrakt 40 procent dotaci z regionálních operačních programů. V praxi tak získaly zhruba 800 milionů korun. Regionální rady, které operační programy spravují, teď připravují nepříjemný dopis pro státního dopravce, v kterém mu oznámí, že o část dotace zřejmě přijde. Podle informací MF DNES z dvou operačních programů má jít o škrtnutí čtvrtiny prostředků, v praxi tedy 251 milionů korun.

„Jde o poměrně složitý případ, v němž si necháváme zpracovat také posudek od externí právní kanceláře. Je obtížné také odhadnout termín, dokdy bude kontrola uzavřena,“ řekla například mluvčí ROP Severovýchod Silvie Špryňarová. Podle ní je nutné posoudit, zda došlo k podstatné změně smlouvy, a podle toho se bude odvíjet, zda dojde ke krácení dotace a v jaké výši. „Připravujeme na základě kontroly ministerstva financí zahájení řízení o porušení rozpočtové kázně,“ dodala Michaela Linhartová z ROP Střední Morava.

Pro České dráhy může jít o nepříjemnou zprávu, letos má jejich zadlužení kulminovat a plán s tak velkým výdajem nepočítá.

Dveře v požadované šířce dokázala dodat jen Škoda

MF DNES už dříve upozornila na jiný problém se zakázkou. I když po Evropě jezdí podobné soupravy jiných výrobců, do soutěže se přihlásila jen dceřiná firma Škody Transportation Škoda Vagonka. Důvod byl jednoduchý - zatímco všichni výrobci běžně nabízejí vlaky se šířkou dveří 1 400 milimetrů, České dráhy si vymyslely vlak se vstupem o deset centimetrů delším. Škoda totiž v té době měla Regiopantery jen na papíře.

Ostatním výrobcům se nevyplatilo upravit své vlaky a schvalovat je kvůli této na evropské poměry malé zakázce. Případ zkoumal i antimonopolní úřad, který přístup drah posvětil. Vyšel z posudku pardubické univerzity, která srovnávala příměstské jednotky s výletními vlaky na švýcarských a francouzských ozubnicových drahách.