"Tento rok je mimořádně dobrý," míní šéf ČSAD Ostrava Logistik Petr Nemrava.
Letos navíc na trhu začaly probíhat obrovské přesuny majetku: firmy vlastněné většinou jedním majitelem končí v rukou nadnárodních korporací. A takový vývoj bude dál pokračovat, předpovídají někteří dopravci.
Když se však zeptáte kteréhokoliv stále ještě ryze českého většího dopravce na téma prodeje firmy, většinou dostanete odpověď: "Ano, zájemci jsou. Ale nejsme na prodej."
Mezi těmi, kteří prodeji neodolali, je například Roman Šmidberský, který se svými žlutými kamiony představoval jednu z největších firem v oboru. Letos v polovině roku firmu prodal společnosti C. S. Cargo, která se tím stala největším hráčem v oboru.
"Vyplatí se prodávat firmu, když je na vrcholu. A to nyní jsme," řekl při prodeji Šmidberský, který od kamionů neutekl a je ve vedení C. S. Carga.
Právě tato společnost je jednou z mála, kde je převaha českého kapitálu. Třetinu vlastní italský UniCredit a i díky němu je teď firma při chuti ovládnout další konkurenty.
Zájem ze zahraničí roste
Na český trh s autodopravou se čím dál více hrnou zahraniční dopravci. Někteří si sami zakládají vlastní firmy a zakázky si přinášejí ze své vlastní země. To je případ hlavně německých dopravců. Jiní chtějí na trh vstoupit přímo koupí zavedené firmy.
Podle informací MF DNES o vstupu do Česka jednají hlavně firmy z Francie. Aktivní jsou však třeba i Italové: například severočeského dopravce Astrans loni koupila italská nadnárodní společnost Lanutti Czech.
Zájem investorů je pochopitelný: firmy potřebují převézt čím dál více zboží. A prázdných kamionů s řidičem nepřibývá zdaleka tolik, jak roste poptávka.
Proto po několika hubených letech přiznávají autodopravci, že i přes zavedení mýta letos zažívají lepší časy. Důvod je jednoduchý, poptávka po nákladní přepravě začíná být větší než nabídka.
"Byly to těžké roky, loni bylo v dopravě nejvíce konkurzů v historii. Všichni tlačí na ceny a na další služby – velké objemy, kompletní výbavu aut, co se týká sledování vozidel, dobré IT systémy," dodává k tomu Tomáš Faller, předseda představenstva firmy C. S. Cargo.
Z trhu zmizely hlavně miniaturní firmy s jedním či dvěma kamiony. Podle dopravců se totiž neuživí ti, kdo najezdí s jedním kamionem měsíčně méně než 15 tisíc kilometrů. Zájemci o přepravní služby navíc najímají hlavně větší dopravce, kteří jsou jim schopni nabídnout dostatečné garance.
První příliv zahraničních dopravců nastal v Česku na přelomu tisíciletí. Pak znovu při vstupu země do EU a teď nastává další vlna. Důvod je jednoduchý: cizinci hledají nové trhy. Postupem času přibývá i firem, které se specializují jen na jeden druh dopravy, například na dopravu osobních aut.
"Nemá smysl jít do dalších oborů, zaměřujeme se jen na přepravu aut," říká Jan Adámek z liberecké společnosti Helicar. V Česku se tyto společnosti vezou především na boomu automobilek, které zvyšují výrobu.
Největší hráči uvádějí jako své klíčové zákazníky právě firmy z automobilového průmyslu. PodleVladimíra Starosty, šéfa společnosti OK Trans a prezidenta sdružení autodopravců Česmad Bohemia loni došlo poprvé k situaci, kdy byla větší poptávka než nabídka.
Rekordní tržby neznamenají rekordní zisky
"Začaly růst ceny, zakázek podstatně přibylo," říká Starosta. Podle něj to však neznamená, že by autodopravci začali hodně vydělávat. "Došlo konečně k narovnání cen. Doprava byla vždy vysoce konkurenční obor a i dále jím bude," vysvětlil Starosta.
"První pololetí bylo velmi slušné, teď zas rostou ceny vstupů," říká ředitel ČSAD Jihotrans Robert Krigar.
Po vstupu do EU mohou české firmy vozit zboží i z jednoho státu Unie do druhého, ale pokud si chtějí vytížit kamion například přepravou z Mnichova do Berlína, mají smůlu. Pak jde o takzvanou kabotáž, kterou dosud nesmějí české firmy provozovat.
I proto jezdí kamiony často zbytečně prázdné: čtvrtina všech jízd podle statistik EU je bez nákladu. Vytíženost přesto každoročně roste.
Sami čeští dopravci míří čím dál častěji na východ. Řada z nich má pobočky na Slovensku, Ukrajině nebo v Rumunsku. Letos na dopravce kromě rostoucích cen nafty čeká i problém s nedostatkem řidičů a kamionů.
"Dodací doba na nové auto je běžně jeden rok," tvrdí Starosta. I proto se prý přes rostoucí tržby nakonec největším autodopravcům jejich hospodaření příliš nezlepší.
Přepravní firmy se navíc bojí omezení, které zvažuje stát. Tedy zákaz jízdy od pátečních 14 hodin. Pro firmy by to znamenalo, že by na přepravu stejného množství zboží měly méně času a potřebovaly by tak více aut i řidičů.
"Takové omezení není nikde v Evropě," tvrdí Starosta. Konkurenční autodopravci se shodují v jedné věci: přesunout více dopravy na železnici je nereálné. Podle nich jde sice o pěkné plány, ale v Česku pro něco takového zcela chybí
infrastruktura.