Akcionáři dále rozhodli, že dostanou tři eura za akcii a společnost přejmenují na Ragusa Beteiligungs. "Nacházíme se ve stavu likvidace," uvedl pro rakouský Profil šéf firmy Julius Meinl International Stephan Visy.
Na dotaz MF DNES mluvčí společnosti odmítla, že by Julius Meinl prodával v Česku i drogerie. "Pan Visy nikdy nehovořil o kompletní likvidaci. Droxi je kvetoucí společnost a Meinl International nemyslí na její prodej," uvedla v pondělí mluvčí Meinla. Stejně reagoval i Richard Hofer, šéf Droxi.
Před časem Meinl podobně odmítl otázky týkající se prodeje jeho sítě supermarketů v Česku. Jen měsíc před tím, než byl oficiálně oznámen jejich prodej Aholdu, rakouská společnost uvedla, že "v dohledné budoucnosti chce Meinl na českém maloobchodním trhu zůstat."
Ve stejné době, kdy Meinl likviduje svou mateřskou společnost, přichází do Česka německá jednička v prodeji drogistických výrobků, diskont Schlecker. Dvě prodejny už Schlecker otevřel na severu Čech, v Kadani a v Mostu. Další se chystá u Litvínova v novém obchodním centru.
Podle svých internetových stránek shání Schlecker v republice prostory k pronajmutí a od minulého týdne opět začal nabírat zaměstnance v Česku. Koncem loňského roku Schlecker ohlásil, že tu chce mít tisíc prodejen. "Jeho příchod bude mít vliv na ceny. Ale je to síť obchodů, která má svoje specifika. Jde o malé diskontní prodejny, s ne tak širokýmsortimentem," říká šéf sítě drogérií Rossman Jaroslav Barták.
Ke konci loňského roku měla Droxi v republice 108 obchodů. Podle mluvčí Meinla letos čekají desetiprocentní nárůst tržeb na zhruba 1,6 miliardy korun. "Ke konci roku budeme provozovat celkem 120 filiálek," uvedl Richard Hofer za Droxi.
Expanzi a růst na českém trhu plánují i další tři největší sítě drogerií: Teta, dm - drogerie a Rossmann. Všichni čtyři největší hráči spolu s Droxi mají dohromady přes 700 prodejen a tržby k šesti miliardám korun.
Nejvíce jsou rozšířeny obchody s logem Teta. "Teď máme pět set deset prodejen," říká Martin Šenfelder, marketingový šéf firmy P.K. Solvent, které Teta patří. Vlastních obchodů mají zhruba sto, zbytek jsou malí prodejci podnikající za určitých podmínek pod hlavičkou Tety.
Celkem Češi utratí za drogerii přes 25 miliard korun ročně, z čehož skoro půlka připadá na hypermarkety. Malí prodejci se proto snaží postupovat společnými silami, aby jim odolali.
Posledním příkladem je sdružení AB Drogerie, složené z osmi nezávislých velkoobchodů s drogerií. Společně nakupuje a zásobuje přibližně sedmdesát prodejen, organizuje prodejní akce a tiskne letáky. "Mnohdy jsme nakupovali od výrobců a dovozců hůř, než jsou prodejní ceny v řetězcích, jako je Makro nebo Kaufland," vysvětluje důvody vzniku Zdeněk Palán,majitel velkoobchodu s drogerií v Havlíčkově Brodě a člen sdružení AB Drogerie.
Klíčem k přežití pro malé prodejce podle Palána je soustředit se na jiné výrobky, než kde kralují hypermarkety. "Trh s pracími prášky, jary nebo zubními pastami je mrtvý. Menší prodejci se nyní soustředí na jiné výrobky, jako jsou například barvy, laky, ředidla, což řetězce nedokážou," říká Palán.
Právě nejmenším prodejcům bude nejvíce konkurovat německý diskont Schlecker. V Německu má jedenáct tisíc prodejen a jedna od druhé není vzdálena více než tři kilometry.
Jejich prodejny nejsou velké a není v nich tak široká nabídka. Soustřeďují se však na nízkou cenu. Nacházejí se většinou na sídlištích, mimo hlavní ulice. Díky malé velikosti si vystačí téměř vždy s jednou prodavačkou a vystačí si také s menším počtem zákazníků.