Podle letošních čísel společnosti Student Agency (SA) nyní tvoří klasické au-pair, tedy ty, které se starají výhradně o děti, sedmdesát procent z celkových několika tisíců výjezdů za rok. Před pěti lety to přitom bylo 95 procent. Téměř třetinu tak nyní představují různé alternativy a právě jim vděčí SA za to, že tento trh meziročně o jednotky procent roste.
„Za posledních pět let se požadavky mladých Češek a Čechů změnily - část klientů chce vyzkoušet něco nového, a proto vyjíždí právě na kombinované pobyty nebo na ty zaměřené spíše na péči o domácnost,“ vysvětluje manažerka pracovních a au-pair pobytů SA Martina Květoňová.
Alternativ ke klasickým au-pair pobytům je hned několik. V Británii například funguje program Home Assistant, kdy se host ze zahraničí stará výhradně o domácnost: vaří, pere, uklízí a někdy je součástí jeho či její práce také péče o zvířata nebo o starší lidi.
Roste zájem o Irsko
Ještě víc nabývají na oblibě programy v Irsku. Tam často vyjíždějí Češky na program Home & Horse kombinující péči o děti a práci na koňské farmě. U nich je ale vyžadována praxe, tedy aby měly s koňmi zkušenost. Další irské programy se potom specializují na výpomoc na farmách, kde se chovají krávy, ovce nebo pěstují různé rostliny. Další možností je práce v různých penzionech.
Tyto programy však mají stále blíže k au-pair pobytům než ke klasické zahraniční brigádě. Hosté totiž stále bydlí u rodin, dostávají od nich kapesné a jídlo zdarma.
Využívají je proto často ti, kteří se chtějí naučit jazyk, na což je víc času, než kdyby klasicky pracovali na plný úvazek. S tím, jak se mění struktura pobytů, mění se i poměr mezi jednotlivými zeměmi, kam SA Čechy a Češky posílá. Ještě v roce 2010 vévodily statistikám Velká Británie s 58 a USA s 21 procenty. Do Irska tehdy mířilo jen pět procent zájemců. Dominance Británie a USA stále trvá, letos však už do Irska putuje 15 procent lidí vyslaných SA na zahraniční pobyt.
Kromě toho se objevují nové destinace, kam mohou Češi a Češky se znalostí angličtiny zamířit. „Dívky, které už mají jeden au-pair pobyt za sebou, chtějí objevovat nové destinace,“ říká Květoňová s tím, že letošním hitem je Island.
Zájem mají i páry
Zvýšený zájem o alternativní pobyty zaznamenávají i v konkurenčních agenturách. A třeba i v těch, které je ve své nabídce nemají. „Klientky se často ptají po au-pair pobytu na farmách či jako pomocná pracovní síla v rodině,“ potvrzuje jednatel agentury Studyline Jaroslav Tykal. Ten například dodává další zajímavý trend - zájem o au-pair pobyty mají často také páry.
Agentura Studyline, která ročně pošle do zahraničí desítky slečen, se ale soustředí pouze na klasiku v podobě starání se o dítě a částečně o domácnost. Tomu také odpovídá složení destinací, které je „konzervativnější“, než je tomu u SA.