Češi loni vyrobili přes milion aut. Ilustrační foto

Češi loni vyrobili přes milion aut. Ilustrační foto | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Českým automobilkám se loni dařilo, poprvé vyrobily přes milion aut

  • 42
Trojice velkých tuzemských automobilek v loňském roce poprvé v historii překonala hranici milionu vyrobených aut. Další výrazný růst však lidé z oboru nepředpokládají - výrobci nemají dostatečné rezervy v kapacitě a pro další výrazné rozšiřování výroby není v Česku ani dostatek kvalifikovaných lidí.

Auta znovu potvrdila, jak klíčová jsou pro českou ekonomiku: čím více se automobilkám a jejich dodavatelům daří, tím rychleji jde ekonomika nahoru. Stačí však oslabení poptávky po autech a ekonomika to brzy pocítí. Sdružení automobilového průmyslu (SAP) nemá ještě výsledky z výroby za celý rok kompletně spočítané, překročení milionové hranice je však jisté.

"Podle všeho by hranice milionu vyrobených osobních aut měla padnout," potvrdil ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Do konce listopadu zdejší tři velké automobilky vyrobily 984 tisíc vozů, chybějících 16 tisíc aut by za měsíc vyrobila klidně i jen jedna. Na překročení milionové hranice se loni nejvýrazněji podílela Škoda Auto, která vyrobila nejvíce aut ve své historii. Jen do konce listopadu to bylo v Česku přes 530 tisíc vozů. Výrazně také pomohl náběh výroby v nošovické automobilce Hyundai, která se blíží hranici dvou set tisíc vyrobených vozů.

Slabší rok zaznamenala naopak kolínská TPCA. Zájem o malé vozy začal s koncem šrotovného značně ochabovat, automobilka loni klesla s výrobou zhruba o deset procent. Až budou sečtené přesné výsledky, Česko může mít za loňský rok i další primát: být zemí s nejvíce auty vyrobenými na jednoho obyvatele.

"Pereme se o první místo se Slovinci, uvidíme, jak dopadnou čísla za rok 2010," dodal Šípek.

Češi si však v celoevropském žebříčku největších výrobců za loňský rok pohoršili. Z páté pozice domácí automobilky sesadilo Turecko. To už překonalo milionovou hranici v listopadu. Turecko zažívá v posledních letech obří boom automobilek, auta tu vyrábí šest různých společností. Automobilky si Turecko oblíbily částečně díky dobré poloze a levné pracovní síle, zároveň je však tato země s 80 miliony obyvatel také velkým odbytištěm.

Zákazníci kupovali i bez vládních pobídek

Česko už nemá příliš prostoru, kam svůj milionový rekord navyšovat. "Myslím, že výroba může vzrůst ještě tak o deset procent, pak jsme už omezeni kapacitou," říká prezident SAP Martin Jahn.

Podle něj není ani příliš pravděpodobné, že by do země přišla ještě čtvrtá automobilka. "Nejsou tu pro ni ani kvalifikovaní zaměstnanci," dodal. Loňský rok pro automobilky přitom nevypadal příliš nadějně. Zpočátku roku výroba klesala, končil pomalu efekt šrotovného.

Zákazníci však nakonec začali kupovat auta i bez vládních pobídek. "Ukázalo se, že šrotovné nevyčerpalo kupní sílu," míní Šípek. Tento rok může být pro automobilky ještě příznivější. "Mírný růst produkce vozidel v České republice očekáváme až do roku 2012," předpokládá Jiří Zouhar z PricewaterhouseCoopers.

Optimismus hlásí i automobilky. "Plány na příští rok se různí, nejoptimističtější je v odhadech koncern Volkswagen," podotkl šéf výrobce dílů Brano Group Pavel Juříček.

Podíl aut na výkonu české ekonomiky dále roste, přesáhl už pětinu celkového výkonu zpracovatelského průmyslu. Podle řady analytiků není ale závislost tak extrémní, aby se v případě omezení poptávky po autech v Evropě dostalo Česko do velkých problémů. Většina vozidel, která se u nás vyrábějí, patří do nižších tříd, po kterých bude poptávka i nadále. Výrobci si však musí zachovat konkurenceschopnost.

"Milionová výroba je udržitelná, pokud se našim výrobcům podaří v silné konkurenci prosadit na nových trzích v Asii a Latinské Americe. Pokud by měla produkce směřovat pouze do Evropy, české automobilky by musely svoji výrobu výrazně omezit," upozorňuje Miroslav Frayer z ekonomického výzkumu Komerční banky.