Škoda Octavia první generace. Model už se nevyrábí.

Škoda Octavia první generace. Model už se nevyrábí. | foto: MAFRA

Českým automobilkám se nevídaně daří, na Západě už se propouští

  • 74
Český automobilový průmysl jede naplno, automobilky na Západě ale brzdí a sílí mezi nimi obavy z dalšího vývoje. Pociťují už slabší poptávku a začínají propouštět. V Česku ale výroba aut stoupá nejrychleji za posledních pět let a bude atakovat hranici 1,2 milionu vyrobených aut.

Lepší výkonnost pociťují i zaměstnanci automobilek, kterým letos průměrná mzda stoupla o pět procent a přiblížila se k třicetitisícové hranici (29 473 Kč). Po krizi a propouštění firmy sice zvedly výrobu, ale přijaly podstatně méně lidí, než kolik předtím vyhodily.

Tuzemské automobilky čekají hlavně na to, co se stane se zeměmi eurozóny a jak politici vyřeší její současné problémy.

"Problémem Evropy je neschopnost rychlých a pragmatických rozhodnutí našich vlád," říká například personální šéf Škody Auto Bohdan Wojnar. Škoda, která chce do roku 2018 vyrábět celosvětově 1,5 milionu aut ročně, už dávno nespoléhá jen na evropský trh a blíží se doba, kdy více aut prodá hlavně v Asii.

Zapomeňme na euro

Zástupci autoprůmyslu už zcela opustili své lobbování za zavedení eura, po kterém dlouhodobě volali. "V tuto chvíli to nemá smysl vytahovat. Navíc stejně většina firem už v eurech obchoduje," podotkl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Výrobci aut svou pozornost přesunuli na domácí půdu a rádi by ovlivnili výuku na základních školách; chtěli by návrat "dílen", teď nově nazývaných polytechnická výroba, a také angličtinu od třetí třídy.

I přes pozitivní náladu manažerů v Brně vypouštějí evropské automobilky postupně jednu špatnou zprávu za druhou. Francouzská PSA ve středu oznámila propuštění 6 000 lidí. Její české pobočky, kolínského závodu TPCA, se podle mluvčího Radka Kňavy propouštění týkat nebude, a to přesto, že automobilka je letos jediná, která ztrácí. Její výroba meziročně klesla o zhruba jedenáct procent, protože kolínská "trojčata" se vyrábějí bez větších změn od roku 2005, a tak zastarala.

Krize z let 2009 a 2010 úplně překreslila mapu evropského automobilového trhu. "Začínají dominovat němečtí a korejští výrobci, což je pro nás hrozba a současně příležitost hledat zakázky i u nich," říká šéf výroby havlíčkobrodské společnosti Futaba Pavel Hortlík. Firma se dosud orientuje hlavně na japonské automobilky.

Podle Jana Linharta z KPMG ještě evropské automobilky velké změny čekají. "Stojí teď na pomyslné křižovatce," tvrdí Linhart. KPMG provedla celosvětový průzkum mezi šéfy automobilek. Podle nich už klesá potenciál například čínského trhu, což dokazuje i tamní zpomalování prodejů. Téměř dvě třetiny oslovených šéfů si myslí, že už je trh s auty v Číně přesycen.