Na státní podnik si u úřadu stěžoval slovenský konkurent Šped-Trans Levice. České dráhy podle něj používaly techniky, které jsou dominantnímu soutěžiteli zakázány.
"Společnost České dráhy od 1. 1. 2003 do 30. 11. 2007 uplatňovala bez objektivně ospravedlnitelných důvodů vůči svým odběratelům rozdílné ceny za služby železniční nákladní dopravy u přeprav se srovnatelnými kalkulačními parametry a rovněž uplatňovala rozdílné výše marží," uvedl antimonopolní úřad.
Dráhy podle úřadu poskytovaly výhodnější podmínky především těm svým zákazníkům, kterým byla nabídnuta přeprava od konkurenčních firem. Konkurenti přitom neměli možnost na takovou cenovou politiku adekvátně reagovat.
Dráhy monopolní postavení odmítají
"Zatím jsme oficiální zdůvodnění úřadu nedostali, čekáme na něj. Nejsme si vědomi toho, že by nákladní doprava ČD před čtyřmi lety v čemkoliv pochybila. Více ale budeme moci říct, jakmile závěry úřadu prostudujeme a rozhodneme se, jestli podáme rozklad," uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík.
"V odvětví nákladní dopravy rozhodně nemají České dráhy monopolní postavení. Máme významné konkurenty, jako je kamionová doprava, která se na nákladním dopravním trhu podílí 75 %, celý segment železnice jen 22 %," dodal Joklík.
Státní podnik zaplatí pokutu státu
Antimonopolní úřad dlouho přemýšlel nad tím, jak se s pokutou vypořádat. Ani jeho šéfovi Martinu Pecinovi nepřišlo logické, aby státní podnik zaplatil pokutu státu.
"Pokud se pokuta potvrdí, půjde na účet České národní banky jako každá jiná. Pro státní podnik platí stejná pravidla," uvedl mluvčí antimonopolního úřadu Filip Vrána.
Loni v prosinci vznikla dceřiná firma drah - ČD Cargo, která nákladní dopravu převzala. Pokutu ale dostanou přímo ČD. "Nemůžeme pokutovat firmu, která je nástupcem drah. To by si pak každý hříšník mohl založit nástupnickou společnost, a případné sankci se tak vyhnout," uvedl už dříve předseda antimonopolního úřadu Martin Pecina.