Podle analýzy by na šrotovném drtivá většina tuzemských podniků spíše tratila. Ilustrační foto.

Podle analýzy by na šrotovném drtivá většina tuzemských podniků spíše tratila. Ilustrační foto. | foto: MF DNES

Čeští manažeři nesouhlasí se šrotovným

  • 76
Až pozoruhodná shoda panuje mezi českými manažery v názoru na jednotlivá opatření vlády proti krizi. Když jsme je nechali oznámkovat jako ve škole jednotlivé návrhy, nejhůře dopadl jednoznačně plán ČSSD na zavedení šrotovného. S výjimkou manažerů z automobilového průmyslu dostal čtyřku nebo pětku.

Anketa MF DNES tak potvrzuje i nedávný průzkum hospodářské komory mezi podnikateli, ve kterém prémii za nákup nového auta odmítly téměř dvě třetiny dotazovaných podnikatelů.

"Z analýzy, kterou máme k dispozici, a jednotlivých názorů českých podnikatelů vyplývá, že zavedení šrotovného by v současné době české ekonomice neprospělo," uvedl prezident Hospodářské komory České republiky Petr Kužel. 

Podle analýzy Institutu rozvoje podnikání by na tomto kroku drtivá většina tuzemských podniků spíše tratila.

"Domníváme se, že pro českou ekonomiku je prospěšnější situace, kdy stabilně funguje velké množství menších podniků než upřednostnění krátkodobých zájmů několika velkých společností z automobilového průmyslu," uvedl ředitel Institutu Miroslav Křížek.

Ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka čísla příliš nepřekvapila.

"Je to kvůli náladě ve společnosti. Někteří politici a ekonomové si z boje proti šrotovnému udělali vlastní téma," říká Šípek.

Vztahy mezi hospodářskou komorou a silným Sdružením automobilového průmyslu jsou teď proto napjaté – jeho šéfové odeslali na hospodářskou komoru dopis, kde zcela výsledky analýzy zpochybňují.

"Ta studie je hodně populistická," tvrdí.

Automobilky: Šrotovné je nepochopené

Podle Šípka je šrotovné špatně pochopené. "Stát by to nic nestálo, protože se mu peníze vrátí na dani z přidané hodnoty," tvrdí Šípek.

Sdružení pokračuje ve výčtu argumentů pro šrotovací prémii – minulý týden například vypustilo zprávu o tom, v jakých autech je nejvíce tragických nehod. Jde hlavně o staré vozy, které by mohlo šrotovné pomoci z českých silnic vymýtit. Právě bezpečnost a životní prostředí jsou dalšími tématy, přes které sdružení šrotovné prosazuje.

Kritici šrotovnému vyčítají nejčastěji to, že je zaměřené pouze na jeden obor a že jen oddaluje skutečnou krizi v poptávce. V Německu například průzkumy ukázaly, že si auto se šrotovací prémií kupují většinou lidé, kteří by si ho brzy koupili i tak bez ohledu na státní podporu.

Osud šrotovného, které se mezitím stalo nejoblíbenějším slovem všech lidí v marketingu napříč různými obory, je nejasný. Šípek přesto věří, že ho politici zavedou.

"Když to bude až na podzim, tak to nemusí být špatné," dodal Šípek.

Ze šrotovného se stal i předmět politických návrhů. Poslanci Karel Sehoř (ODS) a Cyril Zapletal (ČSSD) například v hospodářském výboru Sněmovny navrhli, aby šrotovné platilo i na kolejová vozidla, tedy například staré lokomotivy. To se však nelíbí hlavně soukromým dopravcům, kteří v tom vidí skrytou podporu Českých drah a jejich zastaralého vozového parku.

Ke šrotovnému už přistoupil i Barack Obama, který se dohodl na příspěvku ve výši 4 500 amerických dolarů. Prémie za zničení starého vozu a nákup nového má dokonce už v Česku i svůj vlastní web: srotovne2009.cz. Kdo za serverem shromažďujícím všemožné zprávy o tomto opatření stojí, není jasné.

Podstatně lépe hodnotí manažeři jiné reformní kroky, které vyplynuly z návrhů Národní ekonomické rady vlády. Vítají především zrychlení odpisů a odvodů na sociální pojištění.

"To jsou peníze, které skutečně ušetříme, a je jedno, jestli děláme auta nebo rohlíky," uvedl jeden z manažerů.