Do Česka se dováží už přes 60 procent veškeré zeleniny. Místní pěstitelé chtějí tento trend zvrátit větší podporou a propagací zeleniny pěstované v takzvaném integrovaném systému produkce (IPZ). Při něm se oproti klasickému způsobu pěstování používá méně chemikálií. A podle pěstitelů je taková zelenina chutnější a také zdravější.
Je to něco mezi biopotravinami a běžným pěstitelstvím. Pravidla pro IPZ jsou přísnější než u konvenčních zemědělců, ale ne tak přísná jako pro farmáře, kteří produkují bio. V obchodech zákazníci zeleninu rozeznají podle zeleno-oranžového loga s popisem "Kontrolovaná zelenina z integrované produkce" (viz obrázek).
Také pesticidů je v zelenině méně, protože se nepoužívají preventivně, ale až po napadení zeleniny škůdcem.
Jedním z největších odběratelů takto pěstované zeleniny je Penny Market, který ji nabízí od loňského léta a pomáhá také s propagací značky. Nejrychleji z pultů mizí v nákupních košících mrkev, cibule, ledový salát a ředkvičky.
čeho se dováží nejvícObchodníci dovážejí především rajčata, salátové okurky nebo cibuli. Zelenina do Česka míří nejčastěji z Nizozemska, Španělska, Německa, Polska, Itálie nebo z Maďarska. |
"Zákazníci to vnímají pozitivně," pochvaloval si vedoucí marketingového oddělení Penny Marketu David Kolář.
Sortiment pro letošní rok by měl zahrnovat kolem 25 druhů zeleniny. Obrat prodeje této zeleniny v Penny Marketu vyjádřený v nákupních cenách loni dosáhl 83 milionů korun.
V integrovaném systému produkce se pěstuje už přes polovinu veškeré zeleniny v tuzemsku, dosud se o ní ale moc nevědělo a tápou i někteří obchodníci. "Mně to nic neříká, neznám to," řekl iDNES.cz jednatel sítě obchodů Globus Petr Vyhnálek.
Podle zástupců zelinářů je na vině hlavně nedostatek peněz na propagaci.
Zelenina z českých polí se v poslední době stala velmi žádaným sortimentem. Svědčí o tom popularita farmářských trhů, které se v Praze konají téměř každý týden. (Farmářské trhy slaví v Praze úspěch)