Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jako stěhovaví ptáci. Čeští piloti odlétají na zimu za prací do ciziny

  10:00aktualizováno  10:00
Z Česka odlétají na zimu za prací do ciziny stovky pilotů. Důvodem je slabá poptávka po létání, především chybějí cesty na dovolenou k moři. Travel Service a České aerolinie letos pošlou na zimu do ciziny více než sto letců, nejvíce ve své historii.

Boeing 737 MAX v barvách Travel Service | foto: Travel Service

Tradiční byznys společnosti Travel Service v Kanadě se letos znovu rozšíří. Celkem jedenáct boeingů česká firma pošle tamní nízkonákladové společnosti Sunwing Airlines, která je využije hlavně pro lety kanadských rekreantů na dovolenou do Karibiku.

Novým kontraktem v Kanadě je spolupráce s tamějším dopravcem Air Transat, jemuž budou zapůjčena dvě letadla. „První letadlo odlétá tento čtvrtek,“ upřesnila mluvčí Travel Service Vlaďka Dufková.

Většina z třinácti letadel v Kanadě patřících společnosti Travel Service (nebo jí provozovaných) bude mít v kokpitu českou posádku, stevardky budou z Kanady. Travel Service jen do Kanady pošle více než 130 pilotů, základnu budou mít v Torontu.

Jedno letadlo včetně posádek bude také létat v zimě v Ománu pro Oman Air a firma jedná o využití svých letadel u dalších dopravců. „V závěrečné fázi je jednání s Mega Maldives, s těmi jsme měli kontrakt i loni,“ dodala Dufková.

Kanada půjčuje piloty v létě

Spolupráce se Sunwing probíhá několikátým rokem. Vzhledem k vysokým odpisům je totiž pro oba dopravce stání nevyužitých letadel drahou záležitostí. Travel Service nemá pro všechny své stroje přes zimu využití, neboť se zaměřuje hlavně na letní dopravu turistů k moři. Kanadský dopravce na oplátku půjčuje svá letadla firmě Travel Service v létě.

ČSA takové možnosti zbavit se části flotily na zimu nemají. Jako pravidelný dopravce musí nasazovat většinu svých letadel i v měsících, kdy je poptávka slabá.

Přesto firmu letos takový pronájem čeká. Jedno ze svých letadel ATR72 pošlou ČSA na Mauricius v Indickém oceánu. Od listopadu do půlky ledna se bude ve službě střídat celkem čtrnáct lidí po třech týdnech včetně mechaniků. Letadlo bude létat podle mluvčího Dana Šabíka pro Air Mauritius například na nedaleké ostrovy Rodrigues nebo Reunion.

Pro piloty jsou takové destinace zajímavým zpestřením v jejich kariéře, ale současně i odloučením od blízkých. V případě kanadské spolupráce například část pilotů Travel Service zůstává v Kanadě celých pět měsíců, část se vrací vždy po měsíci domů. Zájem o takové mise je především mezi mladšími piloty, kteří nemají závazky.

Podle šéfa sdružení dopravních pilotů CZ ALPA Stanislava Fialy jsou však situace, kdy jsou piloti zaměstnáni několik měsíců v zahraničí, sociálně nepřijatelné. „Je to jeden z bodů, který je pro nás nepřípustný a z kterých máme obavy,“ říká Fiala.

CZ ALPA u nás zastupuje pouze piloty Českých aerolinií, ve společnosti Travel Service nejsou piloti odborově organizováni. Situace, že by piloti ČSA museli na pět měsíců zmizet mimo domov, je pro Fialu nepředstavitelná v dalších jednáních. „Pak se už více vyplatí pracovat pro zahraničního dopravce. Například u Korean Air jsou piloti 16 dní v Koreji a pak mají 14 dní volno. A za úplně jiné peníze,“ dodal.

Autor:


Témata: Travel Service




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.