Polský úsek železniční trati Liberec - Žitava.

Polský úsek železniční trati Liberec - Žitava. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Na jeden lístek po celém Česku. Integrovaný tarif vznikne do tří let

  • 178
Českou železnici čeká do tří let průlom v oblasti jízdenek. Zatímco dosud si cestující musí pro jízdu s každým dopravcem kupovat lístek zvlášť, v budoucnu si vystačí s jedinou jízdenkou. Integrovaný tarif, který znají už lidé z cestování v rámci některých krajů, má přilákat do vlaků další lidi a současně odblokovat soutěže na provoz dálkových a regionálních vlaků.

„Máme zpracované dvě varianty, které dáváme dohromady. Do konce roku chceme předložit materiál, který by uznávání jízdenek řešil,“ tvrdí Tomáš Neřold, mluvčí ministerstva dopravy. Ministerská varianta počítá s tarifem, kdy by se platilo jízdné podle kilometrů, druhá studie placená z Technologické agentury České republiky uvažuje o zónovém tarifu, který cenu vypočítává podle vzdálenosti jednotlivých zón. „Výsledek bude nejspíše kombinací obou způsobů,“ dodává Neřold.

Podle Miroslava Vyky, šéfa Svazu cestujících ve veřejné dopravě, je potřeba vytvořit systém, který bude řešit jak občasné cestující, tak pravidelné zákazníky. Cestování veřejnou dopravou by mělo být stejně jednoduché jako cestování automobilem, kdy řidič nasedne do auta, otočí klíčkem, nastartuje a jede. „Čím je tarif a nákup jízdenky složitější, tím je to větší bariéra pro veřejnou dopravu,“ podotýká Vyka. Bylo by navíc dobré tarif rozšířit také na autobusy a městskou dopravu.

Plasy - Olomouc na tři lístky

Nástup více dopravců na železnici situaci s jízdenkami značně komplikuje. Například od prosince má jezdit na trati Plzeň–Most další soukromý dopravce GW Train Regio. Pokud by cestující z Plasů chtěl jet do Olomouce, může nastat situace, kdy si bude muset koupit tři různé lístky se třemi dopravci.

Jednotná jízdenka pro více dopravců je dnes běžná v řadě krajů, v zahraničí je vzorem hlavně Švýcarsko, kde platí na vlaky, městskou dopravu, autobusy, lodě i lanovky. Ministerstvo chce zatím zůstat při zemi a plánuje jednotný tarif pouze pro vlaky.

Dopravcům se v případě zavedení tarifu budou rozpočítávat peníze podle toho, jakou část dopravy s nimi cestující pojede. Ministerstvo dopravy plánuje, že o rozúčtovací centrum by se postaralo.

O dohodě s konkurencí hovořily České dráhy už v době šéfování Dalibora Zeleného v roce 2013, zůstalo však jen u slibů. Dnes je neexistence jednotného tarifu i jedním z argumentů Českých drah, kterým napadají soutěže na rychlíky. Jeho zavedením přijde státní dopravce o jeden z hlavních argumentů pro blokaci soutěží.

České dráhy podle mluvčího Petra Šťáhlavského dlouhodobě tvrdí, že tarifní integrace musí být organizována státem, nikoliv ponechána na dopravcích. „Může být považována za kartelovou dohodu v rozporu s platnou legislativou. Jsme připraveni s ministerstvem dopravy jednat o modelu a principech této tarifní integrace,“ řekl mluvčí Českých drah.

Než začne platit jednotná jízdenka, cestující poznají už od prosince odvrácenou stranu soutěží: na zmíněné trati Plzeň–Most budou jezdit rychlíky GW Train Regio současně s vlaky Českých drah. Lidé si budou muset jízdenky kupovat pro cestu u každého dopravce zvlášť. Dráhy se na uznávání jízdenek nechtějí dohodnout právě kvůli obavám z kartelu.

Otazníky zůstávají nad komerčními produkty Českých drah, především IN kartami, které poskytují cestujícím slevu či neomezené roční cestování. Podle ministerstva je ve hře také možnost, že by vznikla švýcarská obdoba roční permanentky či karty na poloviční slevu pro všechny dopravce.