Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Efekt rozkopané D1: za pět let jezdí vlakem dvakrát více lidí

  5:00aktualizováno  5:00
Českým drahám se díky nechvalně známé dálnici D1 podařilo přetáhnout cestující z osobních automobilů do vlaků. Důvodem jsou zejména několik let trvající opravy dálnice, tvořící se kolony a také lepší vlakové soupravy, které na trati mezi Prahou a Brnem jezdí.

Kvůli zprovoznění části dálnice D1 a zakreslení vodorovného značení na 45. kilometru byla komunikace směrem na Prahu asi 15 minut zcela uzavřena (15.10.2014) | foto:  Michal Šula, MAFRA

Počet cestujících mezi Prahou a jižní Moravou se podle údajů Ročenky dopravy, kterou vydává pravidelně ministerstvo dopravy, za posledních pět let více než zdvojnásobil. Ročně každým směrem cestuje více než půl milionu lidí.

Tempo růstu přitom zrychluje, loni meziročně přibyla ve vlacích pětina cestujících. Jde o jediná oficiální čísla o počtech lidí ve vlaku na této trase, České dráhy podrobnější údaje neuvádějí.

České dráhy přidávají internet zdarma do vlaků, zasíťují dalších 89 vozů

Důvodů k rostoucí oblibě vlaků je více, některé jsou zásluhou Českých drah, jiné má na svědomí Ředitelství silnic a dálnic. Cestování mezi dvěma největšími městy České republiky je ruleta: někdy řidiči těch zhruba 200 kilometrů přejedou bez větších problémů, jindy tráví na cestě hodiny v kolonách.

„Mezi Brnem a Prahou jsme dokázali cestující získat a udržet díky nasazení nejmodernějších vlaků včetně railjetů a interpanterů a nastavení vysoké úrovně služeb. Investovali jsme i do zavedení půlhodinového taktu ve špičce,“ říká mluvčí Českých drah Radek Joklík.

„Toho se dnes snaží využít konkurenční dopravci a usilují o převzetí části námi zavedených spojů,“ naráží Joklík na plány soukromého RegioJetu, který chce od prosince provozovat až osm spojů denně.

Pokud je to váš případ, jak nejčastěji cestujete mezi Prahou a Brnem?

celkem hlasů: 1749

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 12. října 2016. Anketa je uzavřena.

Vlakem 1194
Autem 477
Autobusem 78

Stát díky nárůstu cestujících doplácí na ztráty Českých drah na této trase mnohem méně než v minulosti. Zda si na sebe vlaky z Prahy do Brna vydělají, však není jasné. Platba za ně je součástí balíku za všechny dálkové vlaky na trase Děčín–Praha–Břeclav, přičemž zejména okrajové úseky mohou prodělávat. Případný zisk z hlavní trasy by tak pouze snižoval celkovou ztrátu.

Pohodlná cesta

Cestující dnes mají na trase mezi Prahou a Brnem jistotu, že pravidelně jezdí moderní, kvalitně vybavený vlak. Zároveň s tím se zkrátila doba cestování díky rozsáhlým modernizacím koridoru. Ještě v roce 2010 jel vlak z Prahy do Brna dvě hodiny a 43 minut, dnes jede o třináct minut rychleji. Podle jízdního řádu mu tak cesta trvá stejně jako autobusu jedoucímu kratší vzdáleností po D1.

RegioJet přidá spoj na trase Praha - Brno. Vyhne se kolizi s ČD

Na autobusové trase dominuje RegioJet. Podle mluvčího Aleše Ondrůje zůstává dlouhodobě počet cestujících mezi Brnem a Prahou stejný a pohybuje se kolem milionu ročně. „Je to naše hlavní trasa, kde aktuálně nerosteme ani neklesáme. Vlaky přitáhly hlavně cestující z aut,“ míní Ondrůj.

Vlaky dnes kapacitně často nestíhají, proto se chystá v prosinci se změnou jízdních řádů další navýšení spojů a nasazení nových vlaků. České dráhy například opravují patrové vozy, které plánují uvést do provozu na tratích okolo Prahy už od prosince.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.