Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Druhé dítě zdarma? Jen na klíně nebo sdílené sedačce, řekl průvodčí

  9:30aktualizováno  9:30
Malá dopravní hádanka: táta a máma cestují místenkovým vlakem se dvěma malými dětmi. Rodina sedí na čtyřech místech, ale platí jen za dva dospělé. Opodál ve vagonu jede se stejně starými dětmi jen matka, za druhé z dětí však musí zaplatit. Možná teď kroutíte hlavou. Na podobný jev ale narazíte u všech dopravců.
Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto:  Petr Topič, MAFRA

„Chtěla jsem si objednat jízdenku přes firmu Regiojet do Ostravy se svými dvěma malými dětmi do šesti let a zjistila jsem, že pokud cestuji jako jediný doprovod, druhé dítě musí zaplatit poloviční tarif pro dítě do 15 let,“ obrátila se na iDNES.cz matka dvou dětí. Systém označila za diskriminační.

Přeprava dětí

Dopravci mají povinnost přepravit s dospělým bezplatně 2 děti do 6 let, pokud je pro ně požadováno jen jedno místo k sezení, ve vlacích s rezervací tedy jedna místenka. Pokud cestující vyžaduje pro každé z obou dětí samostatné místo, musí za druhé dítě uhradit jízdné.

Děti od 10 do 15 let, nárokující slevu, musí podle podmínek určených Ministerstvem financí prokázat věk. Dopravci k tomuto účelu vydávají průkazy, stačí ale jakýkoliv oficiální doklad. Doklad musí obsahovat jméno, datum narození a foto.

V rezervačním systému Regiojetu vyjde nejlevnější jízdenka dospělého s jedním dítětem do 6 let z Prahy do Ostravy na 190 korun, se dvěma dětmi ale na 257 korun. Aby to mělo druhé dítě zdarma, musela by žena zvolit první variantu a druhé z dětí posadit buď na klín nebo obě děti na společnou sedačku. Tento systém funguje v místenkových vlacích všech tuzemských dopravců.

Sám Regiojet s podmínkami pro cestující s dětmi nesouhlasí a tvrdí, že za systém nemůže. Odvolává se na nařízení Ministerstva financí. „Podávali jsme podnět na ministerstvo, aby zlidštilo tyto podmínky, ale neměli jsme úspěch,“ reagovala na dotaz iDNES.cz mluvčí Student Agency Petra Nováková. „Vadilo nám, že pravidla znevýhodňují druhé dítě. Máme ohlasy od svých klientů, že se s tím setkávají a vadí jim to,“ dodala.

Regiojet se odvolává na cenový výměr Ministerstva financí, který je závazný pro všechny dopravce. Systém souvisí s proplácením kompenzací za slevy pro děti, studenty a postižené. „České dráhy jsou jen jednou z mnoha společností, která se tímto nařízením řídí a znamená to, že tuto regulaci stanovenou přímo státem nemůžeme ovlivnit,“ uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

"Žádá-li cestující samostatné místo pro druhé dítě, zaplatí za ně i každé další dítě do 6. roku zvláštní jízdné ve všech vozových třídách ve výši maximálně 50 % obyčejného jízdného," upřesnil mluvčí ministerstva financí Radek Ležatka.

Rodiče smí přepravit zdarma až čtyři malé děti

Dopravci mají podle mluvčího ČD povinnost přepravit s dospělým cestujícím bezplatně dvě děti do 6 let, pokud je pro ně požadováno jen jedno místo k sezení. Je tedy na rozhodnutí každého cestujícího, zda posadí dvě malé děti do 6 let na jednu sedačku a tím ušetří, nebo zda jim dopřeje větší komfort.

„Například pokud by spolu cestovali matka a otec, pak mohou dohromady přepravit až 4 děti do 6 let na dvou sedačkách bezplatně (každá z dospělých osob přepravuje zdarma 2 děti na 1 sedačce),“ dodal Šťáhlavský.

Měli by dopravci podmínky pro přepravu dětí do 6 let zvýhodnit?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 29. srpna 2014. Anketa je uzavřena.

Ne 2817
Ano 1876




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dlouhý vlak do Rumunska
VIDEO: Půlkilometrový vlak RegioJetu se vydal na cestu do Rumunska

Soukromý dopravce RegioJet vypravil v úterý v podvečer svůj nejdelší vlak v historii. Souprava míří do rumunského Eibentálu, kam veze více než tisíc hudebních...  celý článek

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express.
Dopravci se snaží udržet odcházející strojvedoucí, zvyšují jim mzdy

Dopravci na železnici bojují s nedostatkem strojvedoucích, udržet ve svých službách se je proto snaží i zvyšováním mezd. Například RegioJet přidal...  celý článek

Na plánované stavbě rychlostní silnice z Prahy do Varů vázne výkup pozemků.
Stát na vybraných silnicích přimaluje třetí pruh, má zrychlit dopravu

Na jedenácti vytížených úsecích silnic 1. třídy by se měla výrazně zrychlit doprava, aniž tam rovnou vznikne dálnice. Stát se rozhodl zvýšit kapacitu silnic...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.