Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vlakem na švýcarské hranice za 474 Kč. Mezinárodní jízdenky zlevňují

  14:12aktualizováno  14:12
Cestování vlakem do zahraničí začíná být mnohem dostupnější, než v minulosti. Ukazují to jak akční ceníky dopravců, tak i statistiky prodejů mezinárodních jízdenek Českých drah. Lidé na levnější jízdenky zjevně slyší: za čtyři roky počty cestujících stouply o téměř třetinu.

Nejdelší a nejrychlejší vlajka jezdí "vlakem" po Rakousku | foto: ÖBB

Největší zlevnění zaznamenalo za poslední rok hlavně cestování na Slovensko. Nástup dalších dvou soukromých dopravců - RegioJetu a Leo Expressu - na trasu mezi Prahou a Košicemi přinesl pokles cen až na 250 korun za jízdenku mezi oběma městy. Ještě před rokem se běžně jezdilo za trojnásobek.

Podle mluvčího Petra Štáhlavského letos zaznamenávají České dráhy největší nárůst zájmu cestujících o jízdy do Rakouska a Maďarska, meziročně o třicet až čtyřicet procent. „Určitě to souvisí s dobrou cenovou nabídkou, kvalitními soupravami nebo zrychlením cesty,“ vypočítává důvody většího zájmu Štáhlavský. Od prosince nasazují ČD na všechny vlaky mezi Prahou a Štýrským Hradcem nové jednotky railjet.

České dráhy zatím ještě nezveřejnily výsledky za loňský rok, data za poslední roky ale ukazují, že průměrná cena mezinárodních jízdenek klesá. Podle údajů za rok 2013 inkasovala firma z mezinárodních jízdenek 2,085 miliardy korun, na každého cestujícího tak v průměru 636 korun. O rok dříve to bylo 713 korun.

Dráhy přitom mají z jízdenek čím dál více peněz, protože počet cestujících roste rychleji. Loni už to bylo 3,3 milionů cestujících, ještě v roce 2011 to bylo 2,5 milionu. U mezinárodních jízdenek přitom výrazně roste také průměrná délka cesty: ze 119 na 220 kilometrů.

Akční jízdné už i na železnici

Pro dopravce zejména na středně dlouhých trasách je zlevnění nutností: čím dál více pociťují jak konkurenci autobusů, tak zejména nízkonákladových leteckých dopravců. Samotný mezinárodní tarif zůstává zhruba stále stejný a nezlevňuje, jeho vysoká cena hlavně pro cestování na západ je způsobena tím, že základní jízdné například v Německu je čtyřikrát dražší.

Využívá ho ale čím dál méně lidí, dopravci totiž stále častěji nabízí akční jízdenky. České dráhy je aktuálně označují jako Včasné jízdenky Evropa. Ty fungují na podobném principu, jako nejlevnější letenky u aerolinek: čím dříve jsou koupené, tím bývá cena levnější. Jízdenky ale obvykle nejde vrátit a cestující musí využít přesně těch spojů, pro které je jízdenka zakoupena.

Díky těmto spojením se dá například dostat z Českých Budějovic až do rakouského města Bregenz u Bodamského jezera za 948 korun za zpáteční jízdenku. Tak levné cestování až na švýcarskou hranici dosud nebylo. Za jeden ujetý kilometr více než šestisetkilometrové cesty platí zákazníci méně než korunu. Jen pro srovnání: jedna cesta z Českých Budějovic do Ostravy vyjde na 550 korun. Z Prahy do Budapešti vyjde jedna cesta už na 558 korun, z Ostravy do Salcburku za 670 korun.

Akční jízdenky zahraničních dopravců se dají využít i pro delší cesty, stačí nakombinovat například jízdenku z Česka do Norimberka či Drážďan a pak nakoupit jízdenku Deutsche Bahn pro delší cesty. Například z Drážďan se dostanete do Londýna už za 59 euro. Za 39 euro se dá pořídit cesta z Norimberka do Paříže, díky rychlovlakům ICE a TGV s jedním přestupem za 6 hodin.

Autor:


Témata: České dráhy




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.