Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vlaky přepíší na hlavních tratích rychlostní rekordy. Je to náplast za výluky

  6:34aktualizováno  6:34
Cestování na hlavních tratích v Česku bude od poloviny prosince s příchodem nového jízdního řádu rychlejší než dosud. Největší pozitivní skok čeká cestující mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Vyplývá to z finálních verzí jízdních řádů, které dokončila Správa železniční dopravní cesty a měla by je zveřejnit ještě v tomto týdnu.

Jednotka Pendolino a lokomotiva Emil Zátopek hravě zvládnou dvoustovku. | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Největší překvapení čekají cestující především na nejvytíženějších tratích. Rychlejší jízda pro ně může být částečnou náplastí za komplikace, které přináší letošní extrémně výlukový rok.

Po dokončení modernizace úseku u Úval, průjezdu Ústím nad Orlicí a olomouckého železničního uzlu se například cestování mezi Prahou a Ostravou zkrátí až o šest minut. Nejrychlejší vlaky na trati, kterými jsou pendolina Českých drah, zvládnou cestu za 2 hodiny a 53 minut, což je o šest minut méně, než v současném jízdním řádu. Z Prahy do Olomouce pak pojedou dvě hodny a pět minut. „Jde o historicky nejrychlejší spojení mezi těmito městy,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský

Na trati z Prahy do Ostravy je nejlépe vidět efekt desítek miliard, které modernizace stála: ještě v roce 2005 tu tehdy nejrychlejší vlak SC Manažer jezdil 3 hodiny a 42 minut, vlaky kategorie IC/EC jezdily běžně přes čtyři hodiny. Další zrychlení by mohlo nastat ve chvíli, kdy SŽDC vyřeší pomalý úsek mezi Chocní a Ústím nad Orlicí.

Na Brno vlaky dorovnaly výhodu autobusů

Kratší dobu ve vlaku stráví lidé i na cestě mezi Prahou a Brnem. Železnici se podařilo srovnat čas s autobusy, které jezdí kratší cestou po dálnici D1. Cesta nyní potrvá 2 hodiny a 30 minut, což je o sedm minut méně než dosud.

Největší časová úspora čeká cestující na trati České Budějovice - Praha, kde některé vlaky zkrátí jízdní dobu díky dokončení další části modernizace až o deset minut. Vzdálenost mezi oběma městy urazí za 2 hodiny a 23 minut, což je čas srovnatelný s některými autobusy. Ty však v příštích letech zrychlí díky budování dalších úseků dálnice D3.

O devět minut se zkrátí cesta na Podkrušnohorské magistrále mezi Chebem a Ústím nad Labem, o tři až dvanáct minut kratší dobu jízdy budou mít po částečném zdvoukolejnění rychlíky a spěšné vlaky z Pardubic do Hradce Králové.

Rychlejší cestování čeká díky modernizaci i cestující v mezinárodních vlacích. Cesta z Prahy do Berlína se zkrátí o 15 minut na 4 a půl hodiny. Railjet zvládne cestu z Prahy do Vídně poprvé pod čtyři hodiny, deset minut k dobru získají také vlaky do Bratislavy.

Do modernizace české železnice letos jde přes 40 miliard korun. České zrychlování je ale miniaturní oproti tomu, jak se změní doba jízdy například v Německu. Od prosince tu spustí novou vysokorychlostní trať z Lipska do Erfurtu, která zkrátí ćestování ze 75 na 45 minut. V Česku zatím SŽDC a někteří ministerští úředníci dělají vše pro to, aby se vysokorychlostní tratě nikdy nestavěly.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.