Jednotka Pendolino a lokomotiva Emil Zátopek hravě zvládnou dvoustovku.

Jednotka Pendolino a lokomotiva Emil Zátopek hravě zvládnou dvoustovku. | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Vlaky přepíší na hlavních tratích rychlostní rekordy. Je to náplast za výluky

  • 442
Cestování na hlavních tratích v Česku bude od poloviny prosince s příchodem nového jízdního řádu rychlejší než dosud. Největší pozitivní skok čeká cestující mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Vyplývá to z finálních verzí jízdních řádů, které dokončila Správa železniční dopravní cesty a měla by je zveřejnit ještě v tomto týdnu.

Největší překvapení čekají cestující především na nejvytíženějších tratích. Rychlejší jízda pro ně může být částečnou náplastí za komplikace, které přináší letošní extrémně výlukový rok.

Po dokončení modernizace úseku u Úval, průjezdu Ústím nad Orlicí a olomouckého železničního uzlu se například cestování mezi Prahou a Ostravou zkrátí až o šest minut. Nejrychlejší vlaky na trati, kterými jsou pendolina Českých drah, zvládnou cestu za 2 hodiny a 53 minut, což je o šest minut méně, než v současném jízdním řádu. Z Prahy do Olomouce pak pojedou dvě hodny a pět minut. „Jde o historicky nejrychlejší spojení mezi těmito městy,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský

Na trati z Prahy do Ostravy je nejlépe vidět efekt desítek miliard, které modernizace stála: ještě v roce 2005 tu tehdy nejrychlejší vlak SC Manažer jezdil 3 hodiny a 42 minut, vlaky kategorie IC/EC jezdily běžně přes čtyři hodiny. Další zrychlení by mohlo nastat ve chvíli, kdy SŽDC vyřeší pomalý úsek mezi Chocní a Ústím nad Orlicí.

Na Brno vlaky dorovnaly výhodu autobusů

Kratší dobu ve vlaku stráví lidé i na cestě mezi Prahou a Brnem. Železnici se podařilo srovnat čas s autobusy, které jezdí kratší cestou po dálnici D1. Cesta nyní potrvá 2 hodiny a 30 minut, což je o sedm minut méně než dosud.

Největší časová úspora čeká cestující na trati České Budějovice - Praha, kde některé vlaky zkrátí jízdní dobu díky dokončení další části modernizace až o deset minut. Vzdálenost mezi oběma městy urazí za 2 hodiny a 23 minut, což je čas srovnatelný s některými autobusy. Ty však v příštích letech zrychlí díky budování dalších úseků dálnice D3.

O devět minut se zkrátí cesta na Podkrušnohorské magistrále mezi Chebem a Ústím nad Labem, o tři až dvanáct minut kratší dobu jízdy budou mít po částečném zdvoukolejnění rychlíky a spěšné vlaky z Pardubic do Hradce Králové.

Rychlejší cestování čeká díky modernizaci i cestující v mezinárodních vlacích. Cesta z Prahy do Berlína se zkrátí o 15 minut na 4 a půl hodiny. Railjet zvládne cestu z Prahy do Vídně poprvé pod čtyři hodiny, deset minut k dobru získají také vlaky do Bratislavy.

Do modernizace české železnice letos jde přes 40 miliard korun. České zrychlování je ale miniaturní oproti tomu, jak se změní doba jízdy například v Německu. Od prosince tu spustí novou vysokorychlostní trať z Lipska do Erfurtu, která zkrátí ćestování ze 75 na 45 minut. V Česku zatím SŽDC a někteří ministerští úředníci dělají vše pro to, aby se vysokorychlostní tratě nikdy nestavěly.