Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Cestování vlakem podraží, některé jízdenky až o pětinu

  1:07aktualizováno  1:07
Cestování vlakem od 11. prosince pro většinu cestujících podraží. U jednotlivých lístků zvýší České dráhy cenu jen o růst DPH, kdo však využívá předplatné jízdenky či některé speciální nabídky drah, zaplatí až o dvacet procent víc. Vyplývá to z nového ceníku ČD, který má MF DNES k dispozici.
Dráhy vysvětlují zdražení růstem DPH. Ilustrační snímek

Dráhy vysvětlují zdražení růstem DPH. Ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

Třeba měsíční jízdenky na přesně určený úsek tratě zdražují u kratších vzdáleností zpravidla o 28 korun. Avšak bez ohledu na to, zda dojíždíte kilometr nebo dvacet a zda platíte plnou cenu nebo zlevněné jízdné pro školáky.

Třeba měsíční dojíždění do školy vzdálené sedm kilometrů tak podraží ze 140 na 168 Kč, tedy o dvacet procent. Kdo cestuje dvacet kilometrů do práce, bude měsíčně platit 952 namísto 924 korun, což je zdražení pouze o tři procenta.

"Cena traťových měsíčních jízdenek je 28násobkem jednotlivé jízdenky. Pokud ta podraží o korunu, dojde u měsíční o zvýšení ceny o 28 korun," vysvětluje způsob, jakým České dráhy stanovují ceny jízdného, mluvčí společnosti Petr Šťáhlavský.

O více než pět procent vzroste i cena víkendových síťových jízdenek na jeden den SONE+. Ty budou stát 600 korun namísto 550, což odpovídá devítiprocentnímu zdražení. Méně výhodná bude také skupinová sleva pro dva cestující - dosud ušetřili 25 procent z plného jízdného, nově to bude jen 20 procent.

České dráhy zvyšují ceny také u místenek na pendolino, avšak pouze pro cestující, kteří vlastní některou ze slevových In karet. Pendolino přitom jezdí na stejné trase jako konkurenční dopravce RegioJet. Po nástupu konkurence přitom dráhy na vybraných úsecích mezi Prahou a Havířovem naopak výrazně zlevňovaly.

Brzké zdražení vylepší letošní hospodářský výsledek

Dráhy vysvětlují zdražení růstem DPH. Vyšší daň začne platit až od ledna. "Děláme to tak vždy, že měníme ceny s novým grafikonem. Stejné to je například u německých nebo švýcarských drah," vysvětlil zdražení v předstihu mluvčí firmy Petr Šťáhlavský.

Pro dopravce může dřívější zdražení znamenat příjemné vylepšení letošního hospodářského výsledku. Vyšší ceny jízdného při staré dani mohou letošní výsledek Českých drah podle propočtu MF DNES vylepšit o 20 milionů korun.

Konkurenční RegioJet ceny zvýší také, ale až od 1. ledna. "Bude to kopírovat zvýšení DPH," potvrdil mluvčí Aleš Ondrůj.  U obou firem mohou lidé ušetřit, když si koupí už teď jízdenky za staré ceny na dobu, kdy budou vlaky dražší.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express.
Dopravci se snaží udržet odcházející strojvedoucí, zvyšují jim mzdy

Dopravci na železnici bojují s nedostatkem strojvedoucích, udržet ve svých službách se je proto snaží i zvyšováním mezd. Například RegioJet přidal...  celý článek

Letadlo společnosti American Airlines (ilustrační snímek)
Nový spoj American Airlines propojí Filadelfii s Prahou a Budapeští

Americké aerolinky posilují své spoje do Evropy a přidávají další dvě destinace. Od května příštího roku budou nově létat i z Filadelfie do Prahy a Budapešti....  celý článek

Soukromí železniční dopravci Leo Express a RegioJet (ilustrační snímek)
Máme zájem i o lokálky, řekli soukromí dopravci čtenářům iDNES.cz

České železnice nejsou již téměř deset let doménou státního monopolu Českých drah. Dva největší soukromí dopravci RegioJet a Leo Express přepraví ročně miliony...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.