V byznysu cestovního ruchu rostou v posledních letech dva trhy, říká šéf Asociace cestovních kanceláří Jan Papež. Přibývá těch, kteří jsou ochotni zaplatit za zájezdy třeba jen 12 tisíc korun, a na druhé straně těch, co si kupují luxus za mnoho desítek nebo stovek tisíc.
"V uplynulých dvou letech mírně roste především počet klientů dávajících přednost dražším zájezdům," potvrzuje ředitel cestovní kanceláře Adventura Petr Novotný. Podobný trend hlásí i další cestovky s nabídkou dražších dovolených na míru.
"Počet klientů, kteří chtějí zájezdy na míru, roste. V roce 2011 jsme měli historicky nejvyšší číslo," řekl iDNES.cz ředitel kanceláře Travel & Business Libor Ševčík. Číslo ale nechtěl prozradit kvůli konkurenci. Většina klientů této cestovky odlétá na Mauricius, Maledivy, Seychely, část z nich na drahé svatební cesty. "Zájezdy u nás začínají na 100 až 150 tisících korun, každý měsíc navíc prodáme zhruba dva až tři zájezdy za přibližně milion korun," dodal Ševčík.
Někdy je ale částka ještě vyšší. Za takové peníze chce klient absolutní luxus, například dovolenou v honosné rezidenci na ostrově North na Seychelách, kde strávil líbánky britský princ William s manželkou Kate. Noc v této rezidenci stojí okolo 4 500 eur, tedy cca 110 tisíc korun.
Bohatí utrácejí víc, ale jsou náročnější
Klient, který má peníze, je zvyklý na lepší servis. Cestovky neobstojí jen s prodejem přes internet a pro některé je to jen okrajový prodejní kanál. Bohatí si zakládají na osobním kontaktu a budování vztahu. "Máme 80 procent stálé klientely, která nepřechází ke konkurenci. Ostatní jsou na tom podobně," říká Jan Papež za cestovní kancelář Marco Polo, kterou vlastní.
S dobou zároveň rostou požadavky klientů, kteří chtějí ušít zájezd na míru. Jsou za to však také ochotni dát víc peněz. "Před pěti lety byli klienti ochotni zaplatit za dovolenou průměrných 48 tisíc korun, nyní je to 70 tisíc korun," dodal Papež.
Jeden z častých požadavků klientů bývá, aby jejich dovolenou nenarušovali žádní Češi. Žádají třeba perfektně umístěnou přímořskou vilu, někdy jsou však mnohem náročnější. "Klienti se nesmírně individualizovali. Potřebují mít pokoj pro chůvu nebo učitele, který bude učit jejich děti surfovat. Teď jsme řešili jednoho našeho klienta, který se rozhodl, že chce tři hodiny meditovat v pyramidě, protože ho zajímá egyptská kultura," vypráví Papež.
Staňte se našimi fanouškyEkonomiku iDNES.cz můžete sledovat na Facebooku zde |
Jiní klienti chtěli zařídit pobyt v klášterech v Thajsku, kulinářské kurzy v Asii nebo rangerský kurz na safari pro své děti, které se tak mohly učit třeba stopovat zvířata a fotografovat. K nejdražším zájezdům u Marco Polo patří právě safari. Za to, že klient vidí zblízka velkou migraci zvířat v Keni, zaplatí okolo 400 tisíc korun. "Organizovali jsme i výlet mezi amazonské indiány do Venezuely, kteří se vůbec nepotkávají s lidmi. Obnáší to vyslat člověka do té dané země, najít někoho, kdo by to vyjednal, a podobně," popisuje obtíže Papež.
Dovolená na Antarktidě
Na bohaté klienty cílí i časopis National Geographic, který společně s cestovní kanceláří Adventura realizuje v rámci svých reportáží unikátní zájezdy za účasti expedičních týmů. "V poslední době šlo například o cesty za českými egyptology do oblastí, kde se provádějí vykopávky a které jsou pro běžné návštěvníky nepřístupné," uvedla Anamy Ponya z marketingu National Geographic. Zájezdy si mohou koupit jen předplatitelé magazínu, cílovou skupinou jsou "lidé, kteří chtějí objevovat nestandardní místa, nároční lidé s vyššími příjmy".
"Cenu stanovujeme společně s cestovní kanceláří Adventura a částka je závislá jak na destinaci, tak i na náročnosti organizace. Pohybujeme se od 55 do 100 tisíc korun za jednu cestu," dodala Ponya. Některé expedice se však do této částky nevejdou. Například téměř měsíční cesta na Antarktidu, kterou nedávno časopis doprodal, vyjde na 355 tisíc korun. Tyto zájezdy, kromě toho, že na ně má málokdo, jsou navíc omezeny kapacitou jen několika málo míst.
Myšlenka, aby časopis organizoval zájezdy, pochází ze zahraničí. Americký National Geographic má dokonce v New Yorku svou cestovní kancelář. Český magazín nic takového neplánuje. "To by u nás vzhledem k velikosti trhu nebylo možné," řekla šéfka marketingu a dodala: "Příprava programu, který bude opravdu jediný na trhu, je velmi náročná, takže nějaké dramatické zvýšení počtu takových expedic není příliš reálné." I tak ale vydavatel časopisu chce, aby byl projekt ziskový.