Řecko - ilustrační foto.

Řecko - ilustrační foto. | foto: www.pelion-paths.gr

Cestovky budou muset skončit s cenovými triky. Ale ne u leteckých zájezdů

  • 72
Čechy, kteří si kupovali dovolenou z katalogů, často matou neúplné ceny zájezdů. Senátoři dnes přijali novelu, která nařizuje uvádět plné ceny. Jenomže u leteckých zájezdů tato povinnost není. Právě u těchto dovolených často prodejci lákají na nízké ceny bez uvedení dalších poplatků.

Letecké zájezdy novela neomezuje, mají výjimku, protože se ceny letištních tax a palivových příplatků mění často těsně před odletem a započítávání do cen by se jim proto nemuselo vyplatit.

Cestovky také tvrdí, že pokud by musely uvádět u leteckých dovolených kompletní ceny, zájezdy by zdražily. Katalogy zájezdů připravují i půl roku dopředu a v té době aerolinky nevědí, jaké budou ceny paliva. Do cen zájezdů by se tak musel započítat rizikový příplatek.

"Nemůžeme akceptovat zdražení zájezdů, cestovky to nechtějí a lidé také určitě nechtějí platit třeba o 500 korun víc za zájezd," řekl iDNES.cz zástupce Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura. "Považujeme to za kompromisní řešení," dodal.

Kriticky se na zákon dívá konkurenční Asociace cestovních kanceláří. "Novela je zbytečná. Devadesát procent zájezdů je leteckých. My jsme navrhovali, aby novela zároveň vyřešila to, že letecké společnosti budou mít povinnost uvádět plnou cenu letenky. V takovém případě by totiž mělo logiku, že by ta novela donutila cestovní kanceláře uvádět plnou cenu," řekl iDNES.cz šéf Asociace cestovních kanceláří Jan Papež.

Podle Okamury je ale jen 20 procent ze zájezdů prodaných cestovkami leteckých, zbytek jsou autobusové a jiné zájezdy. Statistický úřad uvádí, že se loni prodalo 5 milionů zájezdů a dvancát procent z nich bylo leteckých.

Hříšné cestovky čeká až desetimilionová pokuta

Novela konkrétně říká, že zájezd musí uvádět všechny ceny známé v okamžiku prodeje. "Pakliže cestovka neuvede jakýkoliv letištní poplatek nebo třeba vízum a při kontrole neprokáže, že neznala cenu, tak dostane pokutu," dodal Okamura. Hříšník v takovém případě může zaplatit až deset milionů korun.

Zpřísnění podmínek uvítalo také Sdružení obrany spotřebitelů. "Jde však o to, jak bude změna dodržována samotnými prodejci," zapochyboval mluvčí Jan Mišurec.

Oblibou některých cestovních kanceláří nebo prodejců bylo lákat na nízké ceny zájezdů, které se ale navyšovaly o různé poplatky. Nově by se měl zákazník dozvědět plnou cenu na první pohled a ne až po pozorném prostudování často špatně čitelných dodatků ke smlouvám.

Nemorální praktiky prodejců se podle Mišurce přece jen za poslední roky o něco zlepšily, pořád se ale objevují. "Jsou větší cestovky, poměrně slavné, které využívají různých marketingových triků, kdy napíší, že zájezd stojí třeba osm tisíc korun, a malým titěrným písmem jsou dopsány další příplatky," řekl.