Ilustrační snímek

Ilustrační snímek

Cestovky chtějí zdražit letenky povinným pojištěním

  • 4
Leteckým společnostem hrozí, že budou muset podobně jako cestovní kanceláře platit pojištění proti úpadku. Návrh tlačí Evropská asociace cestovních kanceláří (ECTAA) a evropský komisař pro dopravu se jejich požadavky vážně zabývá.

Cestovky svůj návrh oživily jen pár týdnů po krachu SkyEurope a italských MyAir. Jejich pád zkomplikoval dovolenou desítkám tisíc lidí. Zatímco v případě pádu cestovky by se o ně postarala pojišťovna, klienti aerolinek mají smůlu.

Cestující by získali větší jistotu, že by o ně bylo postaráno v případě krachu letecké společnosti. Pojistka by ale zdražila letenky. Letecké společnosti návrh odmítají.

Tlak cestovek proti leteckým společnostem je pochopitelný a není motivovaný jen snahou o dobro klientů aerolinek. Letenky za posledních pět let výrazně zlevnily a čím dál více lidí míří na dovolenou bez cestovky a sami si koupí letenku a seženou ubytování přes internet.

"Chceme, aby byly rovné podmínky," vysvětlil Tomio Okamura z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, podle kterého zkrachovalo už od roku 2000 padesát převážně nízkonákladových společností. Pojištění pro železniční společnosti nebo autobusové firmy ale cestovky prý nepožadují.

Aerolinkám se opatření nelíbí

"Autobusy jezdí většinou kratší vzdálenosti, kdy škoda v případě krachu není tak velká. Železniční firmy jsou většinou monopolní a v majetku státu," dodal Okamura.

Podle aerolinek je ale pojištění zbytečné a dalším nákladem, který zdraží letenky. "Krachy aerolinek nejsou nikdy náhodné a vždy jsou patrné jejich příznaky. Takže cestující se mohou snadno vyhnout problémům tím, že budou pečlivě vybírat leteckou společnost a sledovat zprávy," naráží například mluvčí Wizz Air Natasa Kazmer na problémy SkyEurope. O nich sice přicházela sice v posledních měsících jedna špatná zpráva za druhou, letenku si s nimi koupily přesto statisíce lidí.

Podobně mluví i například easyJet. Podle Olivera Austa, vedoucího vnějších vztahů, je návrh nesmyslný a povede jen ke zdražení letenek. "Proč mají naši cestující platit takové pojištění, když máme na účtech více jak miliardu korun," podotkl Aust.

Získat informace může být problém

Zástupci cestovek už mluvily s eurokomisařem pro dopravu Antoniem Tajanim. Podle Okamury jsou ve hře momentálně dvě varianty: zřízení garančního fondu, do kterého by šla z každé letenky část peněz. Druhou variantou je povinné pojištění pro aerolinky. Obě varianty by znamenaly zdražení letenek.

Komise zatím zadá do konce roku 2009 vypracování studie o dopadu zavedení podobných opatření na spotřebitele. Konkrétní návrh by měl jít do Evropského parlamentu do konce roku 2010. Povinné pojištění už jednou v návrzích bylo, ale nakonec neprošlo kvůli lobby leteckých společností.

Získat informace o stavu aerolinek není vždy snadné. Zatímco easyJet či Ryanair jsou na burze a nejméně jednou za tři měsíce informují o svých výsledcích, řada zejména nízkonákladových společností o svém hospodaření nedává vědět a odmítá i výsledky zveřejnit.

Platí to například o Wizz Airu, který ale tvrdí, že je v zisku, a dokladuje to neustálou expanzí. Před pár lety ale rychle expandovaly i SkyEurope.