Klienti I'm travelling v úterý neodletěli na dovolenou. Cestovní kancelář totiž nezaplatila aerolinkám za odlet letadel. - více zde
"Je mi to líto, ale zkrachovali jsme. Ještě včera v půl osmé večer mě nechali odbavit letadla do Tunisu, a pak jsem se dozvěděl, že je konec, konec, konec," řekl iDNES.cz obchodní delegát kanceláře Jaroslav Hlinomaz.
Majitel Tunc Südogan mu prý anglicky řekl ˇDěkuji Jaroslave, je mi to líto, ale všemu je konec´. "Pro nás všechny je to bomba a já jsem naprosto v šoku," dodal Hlinomaz.
Ten také oznámil bankrot České pojišťovně, aby se postarala o poškozené turisty. Část lidí, kteří zůstali v zahraničí, je tak už zpátky v Česku.
Část lidí už je doma
"V rámci repatriace jsme po dohodě s Travel Servisem už v noci přivezli zpět do republiky klienty z Tuniska a Turecka," řekl iDNES.cz mluvčí České pojišťovny Václav Bálek.
"Vrátilo se 110 klientů z tuniského Monastiru a 164 cestujících z turecké Antalye," citovala ČTK mluvčí letecké společnosti Travel Service Vlaďku Dufkovou.
"Přeprava dalších klientů bude záviset na dohodě s Českou pojišťovnou," dodala.
Bojíte se, že vám krach cestovní kanceláře zkazí dovolenou?
Česká pojišťovna přiveze i zbylé turisty
"Jsme v kontaktu s asistenční službou, která upřesňuje seznamy dalších klientů, kteří jsou v zahraničí. Předpokládáme, že půjde o několik set lidí, především na Rhodosu a na Krétě," řekl Bálek.
"Chceme je dopravit zpátky co nejdříve, jednáme s několika leteckými společnostmi. Měla by to být záležitost několika hodin či dnů," doplnil mluvčí.
Co zařídí pojišťovna v rámci repatriacePři vyhlášení úpadku cestovních kanceláří nejprve zajistí návrat těm lidem, kteří uvízli v zahraničí. Kromě letecké přepravy jim Česká pojišťovna zajistí na vlastní náklady ubytovávání a stravování na místě do doby, než budou dopraveni zpět do Česka. |
Lidé, kteří mají zaplacenou dovolenou, na kterou neodjeli, pojišťovna podle něj odškodní. "Je proto třeba vyplnit formulář, který klienti najdou na webu pojišťovny nebo si ho vyzvednou na pobočce," vysvětlil Bálek.
"K němu je třeba přiložit doklad o zaplacení a cestovní smlouvu a odeslat na adresu asistenční služby Euroalarm, Křižíkova 36, Praha 8," dodal.
Na své peníze si však lidé budou muset několik měsíců počkat. Každá pojišťovna má totiž podle mluvčího půl roku na to, aby doklady shromáždila, a pak teprve začne poškozené odškodňovat.
Krach cestovky využila k propagaci konkurence
Na bankrot cestovky I'm travelling/Detur zareagovaly již některé konkurenční firmy. Cestovní kancelář Fischer, patřící do skupiny Komárkovy KKCG, lidem nabízí možnost vybrat si jakýkoliv zájezd z aktuální nabídky firmy a nic za něj nyní neplatit.
"Chápeme velké zklamání klientů I´am travelling. Chceme jim umožnit, aby v původně plánovaném termínu mohli odletět k moři a zároveň teď hned nemuseli dovolenou znovu platit a tak zatěžovat rodinný rozpočet,“ řekl mluvčí cestovní kanceláře Fischer Dan Plovajko.
Dovolená zadarmo ale nebude. Její cenu však budou moci lidé uhradit do tří měsíců, a to bez jakýchkoliv příplatků za pozdější platbu.
Mimořádnou slevu 1 500 korun na osobu nabízí klientům zkrachovalé cestovky na nový zájezd také cestovní agentura travel esprit.
Nach krachem cestovek vyjádřilo znepokojení i ministerstvo pro místní rozvoj a upozornilo, že cestovky musejí být pojištěny proti krachu. Seznam těchto pojištěných cestovních kanceláří lze nalézt na webu ministerstva pro místní rozvoj www.mmr.cz.