Cestovky porušují zákony. Neprávem zvyšují ceny zájezdu, odmítají platit stornopoplatky nebo neoprávněně zruší zájezd.

Cestovky porušují zákony. Neprávem zvyšují ceny zájezdu, odmítají platit stornopoplatky nebo neoprávněně zruší zájezd. | foto: Profimedia.cz

Cestovky omezují vaše práva

  • 4
Podepíšete cestovní smlouvu a těšíte se na dovolenou v Alpách. Jenže potíže mohou nastat ještě před odjezdem. A nemusí jít jen o krach cestovní kanceláře. Prakticky žádná cestovní smlouva totiž není férová a téměř vždy se snaží zkrátit vaše zákonná práva. To je výsledek testu deseti cestovních kanceláří.

popisek Cestovní kanceláře
Čím omezují práva klientů

A je jedno, zda vám zimní zájezd nabídne Firo Tour, Čedok, New Dama nebo nějaká menší cestovní kancelář. Test hodnotil pouze obsah smluvních podmínek, nikoli úroveň zájezdů či chování cestovní kanceláře.

Nejhorší smlouvy mají Firo Tour a Čedok
Přestože žádné z deseti smluvních podmínek nevyhovují platným zákonům, byly mezi nimi rozdíly. Překvapivě nejvíc nedostatků objevil advokát Tomáš Pelikán ve smlouvách cestovních kanceláří Firo Tour a Čedok.

"K častým a závažným nešvarům ve smlouvách patří ustanovení, podle kterých si cestovní kancelář může naúčtovat poplatky za změnu osoby účastníka nebo omezuje možnost změny osoby určitou lhůtou,“ říká advokát Tomáš Pelikán, který hodnotil smluvní podmínky deseti vybraných cestovních kanceláří.

"Dalšími nezákonnými praktikami, kterých se cestovní kanceláře dopouštějí, je například jednostranné zvýšení ceny zájezdu bez uvedení způsobu jeho výpočtu. Ve smlouvách jsou velmi často také neplatná ustanovení, podle nichž může cestovní kancelář bez dalšího odstoupit od smlouvy, pokud zákazník neuhradí cenu zájezdu v dohodnutém termínu,“ dodává Pelikán.

To mají ve smlouvách i další cestovní kanceláře, jako například Sport S a CK Conti. Že jde z jejich strany o závažná porušení zákona, nám potvrdila i Ivana Picková ze Sdružení obrany spotřebitelů.

Naopak nejméně formulací, které by omezovaly práva zákazníků, našel Tomáš Pelikán ve smlouvách od Skitur a GTS International.

Když nezaplatíte včas... zrušíme váš zájezd
Tohle je nejčastěji se opakující formulka, kterou se můžete dočíst ve smlouvě, již vám cestovka předloží k podpisu. Nemusíte si z ní však dělat těžkou hlavu, je totiž neplatná. Cestovní kancelář nemá právo vám jen tak vypovědět smlouvu jen proto, že nestačíte v dohodnuté lhůtě zaplatit.

"Podle občanského zákoníku může cestovní kancelář odstoupit od smlouvy jen z důvodu zrušení zájezdu nebo porušení povinností zákazníkem. Proto by se mohlo zdát, že má právo jednostranně a bez upozornění zrušit zájezd, jak se i uvádí ve smlouvách. Není to však zcela pravda,“ upozorňuje Tomáš Pelikán.

"Z občanského zákoníku se totiž zároveň dozvíte, že pokud dlužník nesplní svůj dluh řádně a včas, může věřitel, tedy cestovní kancelář, odstoupit od smlouvy pouze tehdy, jestliže dlužník nesplní svůj dluh ani v dodatečné lhůtě.“

Cestovní kancelář má tedy plné právo od smlouvy odstoupit a požadovat stronopoplatek teprve v případě, že vám umožní zaplatit v dodatečné lhůtě a vy tak neučiníte.

Zvýšit cenu zájezdu lze, ale...
Přišel vám dopis o zvýšení ceny zájezdu. A už vůbec se z něj nedozvíte, jak přišli právě k této částce. Mají na to vůbec právo?

"Cestovní kancelář skutečně může jednostranně zvýšit cenu zájezdu, například když dojde k nárůstu ceny za dopravu a plateb s tím spojených, jako jsou letištní poplatky, nebo třeba když se zvýší směnný kurz,“ říká Tomáš Pelikán.

"Zároveň musí být ve smlouvě uveden vzorec pro výpočet zvýšení ceny. Pokud ve smlouvě není, je ujednání o zaplacení případného zvýšení ceny neplatné. Není proto důvod, abyste je platili.“

Cestovka může požadovat zaplacení zvýšených nákladů jen v případě, že vás o tom informuje alespoň 21 dnů před zahájením zájezdu.

Zájezd můžete přenechat někomu jinému
Týden před zájezdem onemocníte, a tak se rozhodnete věnovat zájezd někomu z rodiny nebo známému. Jenže cestovka po vás chce zaplatit manipulační poplatek nebo vám řekne, že už je pozdě.

To je další častý nešvar smluv. Obvykle se v nich píše: „Oznámení změny v osobě zákazníka je možné uplatnit pouze v lhůtě 30 dnů před zahájením zájezdu.“ A poplatek? Ten se pohybuje v částkách několika set korun. Na to však cestovní kancelář nemá nárok.

"Cestovní smlouva může stanovit lhůty a podmínky, které musí zákazník splňovat, pokud jsou k tomu však důvody. Příkladem je podmínění účasti na sportovně náročném zájezdu zdravotní způsobilostí účastníka nebo věkem. Ale u běžných zájezdů pro takové podmínky důvod není,“ tvrdí advokát Tomáš Pelikán.

U běžných zájezdů je také jedno, zda o změně informujete třicet nebo pět dnů před jeho zahájením, bez ohledu na to, co se píše ve smlouvě. Dnem doručení oznámení se totiž uvedená osoba stává novým zákazníkem. Cestovní kancelář za to nemůže účtovat žádné poplatky.