O jejich existenci či výši však v inzerátech vůbec neinformují, a porušují tak zákon.
Problém se týká například cestovních kanceláří Blue Style, Kovotour Plus nebo World travel.
"Jsou to velmi klamavé praktiky, které porušují zákon," řekla Jana Příhodová, ředitelka České obchodní inspekce (ČOI). "Určitě v těchto cestovních kancelářích provedeme kontrolu," dodala s tím, že kanceláře porušují jak zákon na ochranu spotřebitele, tak i zákon o ceně.
Reklamu odsuzuje i Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. "Klient musí být vždy pravdivě a nezavádějícím způsobem informován o všech cenách, které souvisejí s koupí zájezdu tak, aby se mohl správně a korektně rozhodnout o koupi zájezdu," uvedl mluvčí asociace Tomio Okamura.
Zájezd za čtyři tisíce stojí ve skutečnosti dvojnásobek
Cestovní kancelář Kovotour Plus například láká na na zájezd do Turecka za 3 990 korun. Za takovou cenu ale nelze zájezd koupit, protože v této ceně nejsou inzerovány povinné příplatky. Na těch zákazník zaplatí 4 070 korun, tedy více, než je inzerovaná cena zájezdu.
Kovotour Plus se během dvou dnů i přes urgence na dotaz MF DNES ohledně cen vůbec nevyjádřil.
Další kancelář, která nabízela zájezdy za klamavé ceny, chybu přiznala. Podle vyjádření cestovky Blue Style byly původní inzeráty uvedeny včetně poplatků, pak však došlo k chybě při výrobě v grafickém studiu.
Plzeňská společnost World travel jakékoliv pochybení v tištěných inzerátech odmítá.
"To je snad naše věc, jak inzerujeme. Klamání to není, každý se může podívat na internet, ničemu to neodporuje. Nemám důvod se s vámi o tom bavit," řekl jednatel Miloš Sivák. World travel uvádí plné ceny včetně příplatků pouze na internetu.
Velké cestovky naopak v řadě případů svůj přístup k informování o cenách letos zlepšily: i v inzerátech uvádějí výši příplatků, lidé si však musí konečnou cenu sami spočítat.
Ani to se inspektorům ČOI nelíbí, loni už kvůli tomu rozdali desítky pokut a stejně postupují i letos. Cestovky kvůli tomu daly obchodní inspektory k soudu, který dosud neproběhl.
"Zažádaly také o několik předběžných opatření, aby nemusely pokutu platit, ta však soud odmítl," dodala Příhodová.
Na trhu však existují i cestovní kanceláře, které plné ceny již inzerují, i když ne všude. Například CK Alex má plné ceny v klasické tištěné inzerci či katalozích, na webu však bez příplatků.
"Klienti reagují kladně, ale jako by cena 5 990 korun za zájezd stále přitahovala jejich pozornost více než ta konečná 9 990 včetně všech poplatků," řekl ředitel CK Alex Radek Drechsler.
Cestovky mají letos pravděpodobně předposlední sezonu, kdy nemusí uvádět plné ceny. Ministerstvo financí totiž dokončuje novelu zákona o cenách, která má zamezit této praxi. Pasáže zákona týkající se cestovních kanceláří začnou platit ale zřejmě až od přespříští sezony kvůli přípravě katalogů.