Letadlo, motor

Letadlo, motor | foto: Profimedia.cz

Cestovky zvedly palivové příplatky k leteckým zájezdům

  • 7
Letecké zájezdy k moři budou o něco dražší. Cestovní kanceláře znovu zvyšují cenu palivového příplatku, kterou přidávají k cenám zájezdů. Minulý týden zdražil příplatek Fischer, vyšší cenu začne od příštího pondělí účtovat Exim Tours.

Za rok se výše palivových příplatků více než zpětinásobila. Poslední zdražení nastalo na začátku prázdnin. Zvýšení cen se týká zákazníků, kteří si zájezd teprve koupí.

Cestovní kancelář Fischer zvedla cenu příplatků z 990 korun na 1250 korun. "Narůst odráží situaci, kdy nám byl zvýšen tento příplatek ze strany dominantního leteckého dopravce, se kterým spolupracujeme," uvedl mluvčí Fischeru Dan Plovajko. Fischer létá především s ČSA, používá však i letadla SkyEurope.

Ke zdražení přistoupila i Exim Tours, rovněž na 1250 korun. "Plánujeme změnu od příštího pondělí, bude se týkat jen nově prodávaných zájezdů," uvedl Tomáš Jirásek z Exim Tours.

Další velké cestovní kanceláře zatím zdražení neplánují. "Zatím ho neplánujeme, bude záležet na dalším vývoji cen," uvedl mluvčí Čedoku Tomáš Brejcha. U jejich zájezdů se nyní uvádí ve výši 990 korun.

Největší tuzemský dopravce pro cestovky, Travel Service, který patří s Čedokem do jedné skupiny, měnil cenu příplatku naposledy 1. srpna.

"K úpravě ceny paliva dochází vždy k prvnímu dni v měsíci, a to na základě průměrných cen paliva na světových trzích," řekla mluvčí Travel Service Vlaďka Dufková.

Většina cestovek účtuje jednotný příplatek, nerozlišuje podle délky letu a množství spotřebovaného paliva. Zákazníci některých cestovních kanceláří tak platí více než cestující na pravidelných linkách. Například u ČSA stojí nyní palivový příplatek 1100 Kč u zpáteční letenky po Evropě, u Sky Europe 57 až 130 korun za jednu cestu.

Pro některé cestovní kanceláře je palivový příplatek jednou z cest, jak zvýšit svůj zisk. To v případě, kdy zákazníkům přeúčtují vyšší než jimi placený příplatek. Na druhou stranu při brzkém prodeji zájezdu mohou na příplatcích prodělat, pokud je aerolinky rychle zvyšují.

"Ve smlouvách je přímo zakotven mechanismus úpravy palivového příplatku, a to oběma směry," uvedla mluvčí ČSA, které jsou dvojkou v přepravě lidí na dovolenou.

Palivový příplatek je u cestovek relativně nový pojem. Když ho loni začaly účtovat, byl okolo 230 korun, nyní je už 1250 Kč. "Růst je velký, přemýšlíme, co s tím lze dělat.
Naše síla ale není velká," uvedl Tomio Okamura z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.

Cestovky často neříkají o výši svých poplatků klientům úplnou pravdu. Například do letištních a bezpečnostních tax zahrnují i povinné pojištění nebo transfer z letiště. Tedy služby, které má řada touroperátorů již přímo v ceně zájezdů.

"Při reklamě vypadá jejich cena nižší, navíc mohou platit nižší provize agenturám, protože z poplatků se nic neplatí," podotkl jeden z provozovatelů internetové cestovní kanceláře, který si přál zůstat v anonymitě.