Cestovní kanceláře tvrdě zápasí o klienty

  • 8
Boj cestovních kanceláří o klienty nabírá v Česku stále větší obrátky. A má proč. Česká republika patří v Evropě k zemím s největší koncentrací cestovních kanceláří na hlavu. Zatímco v Rakousku se zhruba osmi miliony obyvatel připadá jedna cestovní kancelář na zhruba 160 tisíc lidí, v tuzemsku má svou cestovku každých zhruba 11 tisíc obyvatel.

Na domácím trhu totiž působí několik stovek mini cestovních kanceláří žijících z několika zájezdů ročně. "Nastává doba, kdy klienti více než dříve volí zavedené větší touroperátory," míní Stanislav Zíma z cestovní kanceláře Globtour.

Největší konkurenční boj se tak už dnes odehrává mezi velkými hráči na trhu. Ti se snaží získat pro sebe klienty nabídkou stále výraznějších slev.

Letos vytáhli dva největší konkurenti, Fischer a Čedok, do boje s garancí nejnižších cen či posunutím věku pro akce "děti zdarma" až k hranicím dospělosti.

Zápas je veden i na domácím hřišti. Na oblibě totiž začínají získávat pobyty u domácích přehrad a rybníků či turistika v Beskydech či Krkonoších.

Oproti minulým letům se však už český zákazník nespokojí jen se zajištěním ubytování. Vyžaduje i dodatečný program, zábavu.

"Přijít s nabídkou chatičky u rybníka jako dříve už dnes nestačí," říká šéf Asociace cestovních kanceláří Michal Šeba.

Domácí cestovky svádějí tvrdý boj o klienty 
České cestovní kanceláře vyráží do boje o klienta se stále většími lákadly. Letos přišly na řadu garance nejnižší ceny zájezdu či pobyty zdarma pro už odrostlé děti.

Na domácím trhu totiž soupeří téměř tisícovka firem, což je třeba šestkrát víc než v Německu. A ve srovnatelném Rakousku bojuje o zákazníky padesátka firem.

Českému trhu sice vévodí dvě největší cestovní kanceláře - Čedok a Fischer - ale těch malých, které často organizují jen pár zájezdů za rok, je co do počtu většina. A kvůli nedokonalému zákonu se jim často daří šetřit tam, kde je to pro klienty nebezpečné.

"Zákon definuje cestovní kancelář jako firmu, která nabízí dvě nebo více služeb. Mnoho podnikatelů to obchází tak, že cenu za dopravu si účtuje jedna firma, ubytování pak jiná, patřící třeba manželce. Tito podnikatelé pak nemusí platit pojištění. To deformuje trh," soudí šéf Asociace cestovních kanceláří Michal Šeba.

Změnu by měla přinést novela zákona o podnikání v cestovním ruchu, již připravuje ministerstvo pro místní rozvoj. "Definice zájezdu by se mohla změnit tak, aby zákon více chránil klienty a vytvářel i rovnější podmínky pro podnikání," říká náměstek úřadu Čestmír Sajda. Letos by měla novelu projednat vláda.

Zpřísnění zákona, tvrdý konkurenční boj, ale i otevření se trhu po vstupu do Evropské unie by mělo počet cestovek výrazně snížit. Už dnes jich každý rok pár desítek ubude kvůli nezaplacenému pojištění.

O "krutosti" dělení cestychtivých klientů svědčí i to, že cestovky vytáhly do boje se stejnými trumfy jako loni na podzim prodejci elektroniky po vstupu velkých hráčů. Například s garancí nejnižších cen.

Tu nabízí jak Fischer, tak jeho největší konkurent Čedok. Týká se však pouze vybraných pár desítek hotelů, takže "šance" klienta na nalezení lepší konkurenční nabídky je podle odborníků poměrně malá.

"Pokud by daný zájezd byl skutečně dražší než katalogová cena jiné cestovní kanceláře, sníží Čedok klientovi cenu na katalogovou cenu této kanceláře a ještě od Čedoku dostanete hodnotný dárek, například kapesní rádio," popisuje mluvčí Čedoku Tomáš Brejcha. Něco podobného se v katalozích zahraničních cestovek vyskytuje jen zřídka.

České cestovky se snaží v posledních dvou letech získat klienta i na zvyšování věkové hranice pro slevy u dětí - výjimkou nejsou nižší ceny pro cesty rodičů s mladými do dvaceti let.

Láteření cestovních kanceláří trochu staví na hlavu porovnání cen se zahraničními firmami. Například týdenní pobyt s německou cestovní kanceláří TUI na jednom z Kanárských ostrovů, Feuerteventuře, ve čtyřhvězdičkovém hotelu by teď vyšel tříčlennou rodinu zhruba o devět tisíc korun levněji než ve stejném hotelu s Fischerem. Ovšem bez cesty na letiště do Mnichova.

Důvodem je větší síla obřích evropských cestovek při vyjednávání s hoteliéry. Kromě toho Kanárské ostrovy jsou doménou Němců a Britů, Češi jsou častější v Chorvatsku.

Cena nahrává dovolené doma  
Češi znovu objevují kouzlo domácí dovolené. Po letech, kdy ve velkém mířili hlavně na severoitalské pláže a do Chorvatska, se začínají vracet i k českým a moravským vodním nádržím a do hor.

Tuzemská dovolená tak už není spojena jen s dřinou na chatě - loni totiž cestovním kancelářím výrazně vzrostl počet prodaných domácích rekreací.

"Loni vyrazilo na domácí dovolenou s cestovní kanceláří asi půl milionu Čechů, což je výrazně více než rok předtím," říká Michal Šeba z Asociace cestovních kanceláří s tím, že k dalšímu nárůstu by mělo dojít i letos.

Podle průzkumu agentury Medián MML-TGI je zatím rozhodnuto strávit letos dovolenou na domácí půdě 44 procent z Čechů, kteří už si nějakou rekreaci plánují. Zhruba pětina chce být buď někde u rybníka, přehrady, anebo na horách.

Za větším zájmem je mimo jiné rozsáhlejší nabídka služeb. "Nabídky cestovních kanceláří na Česko jsou teď mnohem zajímavější, nezajistí vám jenom nějaké ubytování, ale i doplňkový program. Přijít s nabídkou chatičky u rybníka jako dříve už dnes nestačí," říká Šeba.

Češi se stávají náročnější. "Už se nespokojí jen s ubytováním a stravováním, ale preferují dovolenou s určitými výhodami a nadstandardními službami," potvrzuje i obchodní ředitel cestovní kanceláře ATIS specializující se na dovolenou v Česku a sousedním Slovensku Petr Krč.

Motivací zůstat "doma" může stále být i cena, protože pobyt za hranicemi vyjde v průměru dvakrát dráž. I přesto však někdy vysoká cena domácích služeb zákazníky odrazuje.

"Pokud kvalita služby neodpovídá ceně, klient ji nechce akceptovat. Jeho prostě nezajímá, že hoteliér třeba splácí úvěr," připouští Krč.

Přinutit Čechy trávit dovolenou doma chce i Česká centrála cestovního ruchu, která se zatím snaží hlavně přilákat cizince. "Letos bychom měli spustit projekt na podporu domácí turistiky," říká její šéf David Gladiš.

Obce a kraje se dnes podle něho mnohem více snaží vylepšovat podmínky pro cestovní ruch a dávají na něj i více peněz. "Pro spoustu podhorských oblastí je turismus také jediná možnost rozvoje," připomíná Gladiš.

Větší obliba českých luhů a hájů však neznamená, že by Češi přestali vyrážet do zahraničí. Stále více lidí si totiž může dovolit vyrazit na dvě letní dovolené či více. S růstem životní úrovně se zvedá i částka, kterou jsou Češi ochotni za dovolenou dát.

Zatímco loni vynaložila čtvrtina lidí vyrážejících za oddychem na rekreaci od pěti do deseti tisíc, letos už chce podle průzkumu Mediánu přes 26 procent Čechů utratit za rekreaci od 10 do 20 tisíc, 24,5 procenta od pěti do deseti tisíc korun.

Vkus domácích turistů, pokud jde o výpravy do ciziny, se s léty příliš nemění. Na stabilním výsluní zájmu zůstává Chorvatsko, dále Itálie, Řecko. Loni se na druhé místo propracovalo hlavně díky výhodným cenám i Slovensko.

Stoupá také obliba levnějších zájezdů na poslední chvíli. Například Čedok tak prodá patnáct procent všech pobytů.

Letos navíc řada Čechů ve větší míře než loni uvažuje o cestách do Egypta, Turecka či Tuniska i přes neklidnou mezinárodní situaci.