Cestovní kola: praktická, ale neseřízená - iDNES.cz
Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Cestovní kola: praktická, ale neseřízená

  7:44
Bicykly se dělí na domácí mazlíčky, pracanty a otroky. Zatímco o drahé speciály se majitelé starají jako o malé děti a horská kola na chalupách aspoň jednou za čas někdo naolejuje, cestovní kola musí dřít do úpadu. Ideální model by proto měl vydržet každodenní ježdění do práce, neměl by mu vadit déšť, sníh ani posolená silnice, jeho design nesmí být příliš výrazný, protože jinak ho ukradne zloděj, a hlavně by měl jezdit od začátku do konce svého života bez náročnější údržby.

Redakce MF DNES proto zorganizovala test devíti cestovních kol dostupných běžně na tuzemském trhu. „Byla to velmi nesourodá skupina,“ řekl o nich hlavní testér Petr Ďoubalík. Pod pojmem cestovní kolo se totiž skrývá bicykl určený pro lehkou turistiku i každodenní jízdu do práce. A podle toho jsou také kola navržena a vyrobena.

Absolutním vítězem testu bez ohledu na cenu se stal Superior Condor za deset tisíc korun, který je přiměřeně lehký díky hliníkovému rámu, cyklista na něm sedí pohodlně, a navíc má ulehčené řazení planetovou přehazovačkou, která je celá schovaná v náboji zadního kola. „Je to kolo určené hlavně na export,“ tvrdí ředitel firmy Václav Lavička.

Zákazníky, kteří hledí spíše do levnějších kategorií kol, budou zřejmě zajímat kola Tripol Elizabeth za pět tisíc a skládací Olpran Folding za čtyři tisíce korun. Obě jsou to spolehlivá kola s příjemným posezem.

„Skládačkám zřejmě už vypršel čas největší slávy, ale Olpran je překvapivě ovladatelný,“ říká Petr Ďoubalík. Během testování se ukázaly dvě věci, na které by si měl dát zákazník před koupí pozor u každého kola - jízda do kopce a stav bicyklu při prodeji.

Za první problém mohou výrobci. Kola bez přehazovaček a jedno dokonce i s třírychlostní planetovou přehazovačkou nezvládají jízdu do prudšího kopce. Převody jsou totiž na nich nastaveny hlavně jen pro rovinaté úseky. „Tento nedostatek vyniká zvláště ve srovnání se starými koly, která měla převody nastavené optimálně,“ míní Petr Ďoubalík.

Stav bicyklů při prodeji, za který mohou obchodníci, komentuje pražský servisman David Adam, který detailně prohlížel kola hned po nákupu v obchodech: „Byla všechna ve velmi neuspokojivém stavu.“ Například Olpran Gemini z Teska měl povolené pedály, řídítka, dráty, brzdy i sedlo. Madisonu prodavači z Globusu nedotáhli přední ani zadní kolo, nechali mu nakřivo přehazovačku a dynamo. Velamos z Mountfieldu měl zase neseřízenou přední brzdu a řídítka.

„V Česku se cestovní kola prodávají hlavně v nejnižší cenové kategorii do pěti tisíc korun,“ říká Libor Matějka z marketingového oddělení největšího tuzemského výrobce, Favoritu Rokycany. „Obvykle jsou vybavena torpédem, brzdou a nemají přehazovačku.“ V cizině cestovní kolo vybavené odpružením, computerem, svítilnami a nosiči stojí v přepočtu i třicet tisíc korun. Ceny luxusních modelů se šplhají až ke sto tisícům korun.

Podle Matějky se cestovní kola prodávají hlavně v rovinatých oblastech s cyklistickou historií. Jsou to České Budějovice, Uherské Hradiště, Hradec Králové, Pardubice a celé Polabí. „V Liberci takové kolo neprodáme, protože leží pod horami, ale stejné nakonec je to také v kopcovité Praze či v Brně.“

Každé kolo se hodí na jiné ježdění

Raději ne po české silnici! Prodej silničních bicyklů se v Česku zatím neprobral z letargie, a tak slouží většinou pouze výkonnostním sportovcům. Avšak kdo najde zálibu v rychlosti, pravidelném rytmu a kouzlu jízdy v pelotonu, ten silniční cyklistice propadne navždy. Při smutném pohledu na vytlučené díry na většině tuzemských silnic je však jasné, proč mezi rekreačními i závodními silničáři vévodí Němci, Španělé, Francouzi, Italové a Nizozemci. Prostě mají udržované silnice.

Největší zájem je o trekking. Proč jezdit na těžkém a pomalém horském kole, když se do opravdového terénu nikdy nepodívám? Odpověď na tuto otázku dává už několik let hybrid mezi horským a cestovním kolem, kterému se říká trekkingové nebo někdy také crossové kolo. Svou nižší váhou, vzpřímeným posedem a užšími pneumatikami vyhoví rekreačním cyklistům, kteří vyrážejí na rozbité okresky, polní cesty a občas se ocitnou i na kamenité lesní stezce. Ve velkých městech se nejvíce prodávají v cenách okolo dvanácti tisíc korun, menší města srážejí nejobvyklejší ceny na sedm tisíc korun.

Horská kola ustupují ze slávy. Zatímco koncem minulého století byly téměř všechny prodané bicykly z rodiny horských kol, v letošní sezoně se očekává, že jich bude jen o něco více než třetina. Spousta lidí si totiž raději kupuje pohodlnější trekkingy. Horské kolo pro rekreační vyjížďky dnes vypadá přibližně takhle: chrommolybdenový rám, přední odpružená vidlice, součástky Altus, V­-brzdy, dvojpáčkové řazení, váha čtrnáct kilogramů a cena zhruba tak okolo jedenácti tisíc korun. Základními doplňky jsou blatníky, nosič, computer a blikačka.

Na celý život. Bicykl je společníkem od dětství do stáří. Pro čtyřleté caparty jsou vhodná kola se stálým převodem, takzvané furtošlapky. Není na nich potřeba přemýšlet o brzdění a volnoběhu. Jaký udělá malý cyklista pohyb, tam jede. Sedlo by měl mít tak nízko, aby z něho dosáhl nohou na zem. Nebude se tolik bát. Pětileté děti už zvládají kola s protišlapací brzdou zvanou torpédo. Při zpomalování jen reflexivně šlápnou dozadu a nemusí se zabývat brzdovými pákami na řídítkách. Od sedmi let děti přicházejí na chuť převodům, od devíti jsou schopné řadit na přehazovačce i přesmykači. Vhodnější jsou pro ně lehčí trekkingové než horské modely. Řazení by se mělo ovládat spíše otočnou rukojetí než páčkami. Dospělí se na bicykl dívají často jen jako na prostředek, jak se dostat z jednoho místa na druhé. Obvykle si proto vystačí s kostitřasem vybaveným jen torpédem. Přední brzda nefunguje, světlomet dávno upadl i s dynamem, odrazky stroj nikdy neměl, ale jezdí stále jako zamlada.

Kolo v jednom kole

Jak vypadá běžný den věčného dříče například v Pardubicích? Vstává v pět ráno, aby ještě za šera dojel pár kilometrů do místní chemičky. Tam osm a půl hodiny čeká spolu s ostatními stovkami kol pod stříškou. Ve tři hodiny odpoledne už postává ve stojanech před pardubickými obchody a na nosiči se mu vrší nákupy. Kvečeru ještě zajede k lékaři, za přáteli nebo příbuznými. Ke spánku v kočárkárně, kterou někdo občas vykrade, se ukládá až po sedmé večer. Jedinými pozornostmi, kterých se dočká, je přifouknutí pneumatik nebo dotažení chrastícího blatníku.

Superior Condor (10 290 Kč) ***** vítěz testu
Dámské, hliníkový rám, řazení planetovou převodovkou; doporučujeme pro starší osoby (je potřeba zvýšit řídítka) i nenáročnou cykloturistiku.

Olpran Folding (3999 Kč) *****
Skládací kolo; doporučujeme pro pohodlnou jízdu po městských komunikacích a zpevněných cestách.

Tripol Elizabeth (5190 Kč) ****
Dámské bez převodů; doporučujeme pro starší osoby na krátké jízdy po rovinatých silnicích.

Olpran Gemini (3999 Kč) ****
Cestovní pánské s převody; doporučujeme pro turistiku.

Lion Uno City Atlanta (4890 Kč) ****
Dámské s planetovou převodovkou; lze použít pro krátké jízdy po rovině, ale přední kolo může nebezpečně zachytávat za špičky nohou na pedálech.

Madison San Francisco (5490 Kč) ****
Cestovní pánské s převody; doporučujeme pro turistiku v rovinaté krajině.

Velamos City (3542 Kč) ***
Dámské bez řazení; lze použít pro krátké pojíždění po městě, ale kolo poskytuje pohodlný posez pouze pro osoby malého vzrůstu.

Joko (3590 Kč) ***
Dámské bez řazení; lze použít pro starší osoby.

Menhir Moon (7190 Kč) ***
Dámské bez řazení; lze použít pro starší osoby, ale vysoká cena neodpovídá nižší kvalitě bicyklu.

Jak se testovalo

Kola byla nakoupena v cyklistických obchodech i obchodních domech na přelomu ledna a února. Od té doby se na nich vystřídalo několilik desítek jezdců, kteří s nimi jezdili po městě, na upravených cyklostezkách a absolvovali několik výletních vyjížděk v lesích okolo Hradce Králové. Definitivní odborné hodnocení jízních vlastností měli na starosti Petr Ďoubalík (dlouholetý testér vybavení do přírody), Stanislav Špinka (absolvent Fakulty tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy) a Jan Potštejnský (zkušený cykloturista). Kola prošla dvěma nezávislými cykloservisy. Ihned po koupi zhodnotili jejich stav zaměstnanci pražského CykloAdam a po zkušebních jízdách Zdeněk Bláha z Hradce Králové (viz souborová příloha). Ani jeden z nich neměl na testovaných značkách obchodní zájmy. Zaměstnanci obou servisů spolupracují s MF DNES dlouhodobě.

Sedm let testování: česká kvalita kolísá

Mnohé velké tuzemské značky kol nejsou schopny vyrábět kvalitní kola a ani se nestarají o servis před prodejem. Co o nich psal TEST DNES?

VELAMOS
1998 o horském kole Prodavači si se seřízením kola nedávají příliš práce. Na velamosu nebylo utažené středové složení a odpružená vidlice, navíc měl v naprosto nevhodné poloze brzdové páky.

1998 o trekkingovém kole Přední český výrobce kol Velamos blamuje své zákazníky. Tvrdí totiž, že Vítězslav Dostál, který objel v sedle bicyklu svět, sedlal právě kolo značky Velamos. Z televizních sestřihů i dokumentárních fotografií je však dnes zřejmé, že jel na americkém kole Trek Touring 520.

FAVORIT
1998 o horském kole Zákazníkům mnohdy nezbývá nic jiného, než vzít do rukou nářadí a bicykl si vyladit doma. V obchodě prodávali kola tak, jak je vybalili z krabic. Velamos i Favorit měly řídítka otočená o devadesát stupňů, sedla vězela v igelitových obalech, tlak v pneumatikách byl na nule a přehazovačky nebyly seřízené.

1999 o horském kole Prodavači zkazili vše, co mohli. Nechali povolená řídítka, nenafoukli kola, neseřídili brzdy ani přesmykač a vidlice v rámu byla úplně povolená. Středové složení řídítek nešlo během testů vůbec utáhnout, a tak se favorit stal nebezpečným pro každého, odsoudil ho člen zkušební komise Petr Ďoubalík.

OLPRAN
1996 o horském kole Typickým představitelem střední třídy pro volný čas byl Olpran Tomahawk. Nebrzdí tak dobře jako elitní Scott, Marin a Amulet a jeho rám netlumí všechny nárazy.

2000 o odpruženém kole „Olpran byl těsně pod hranicí toho, abych ho doporučil kamarádům, kteří by s ním občas vyjeli na koupaliště nebo do lesa,“ říká Jan Hásek. „Při svižnější jízdě se však pomalu rozpadá stejně jako ostatní levná testovaná kola.“

2000 o odpruženém kole Olpran stlačil cenu odpruženého kola na 4000 korun - kvalita šla stranou.

2001 o trekkingových kolech „Navrch huj a uvnitř fuj,“ vyjádřila se o Olpranu Scout testérka Zuzana Dvořáková. To už měl bicykl kvůli špatnému materiálu vyměněnou jednu kliku, utrženou zadní brzdu a z obou kol osmičky. Při jízdě se navíc vlnil rám. „Tak špatnému materiálu říkají strojaři bláto,“ neodpustil si zkušební jezdec Jan Hásek.

ROCK MACHINE
1998 o horském kole „Rock Machine Wildcat se ve sjezdech choval zbrkle až jankovitě a ve výjezdech do kopců byl líný,“ říká vedoucí komise profesionálních jezdců Petr Zúbek.

1999 o trekkingovém kole Úlohu ošklivého káčátka hrál podle amatérských cyklistů Rock Machine Rambow. „Je nějaké divné,“ zněla nejčastější výtka na nejdražší a nejlepšími součástkami vybavené kolo v testu. Nikdo o něm nemohl říci nic špatného, ale jezdci se na něm necítili příjemně.

2001 o trekkingovém kole Tuzemská značka Rock Machine přichystala pro jezdce nemilé překvapení modelem Crossride 175. Zatímco v minulých letech bývala tato kola vybavena součástkami o třídu lepšími než konkurence, bicykl i s odpruženou vidlicí spadl do průměru.

První opravdové kolo jí odvezla Rudá armáda

Prožít celý život na kole? Že je to nemožné či přehnané tvrzení? Ani zdání. Téměř šestasedmdesátiletá Marie Hamerníková z Majdaleny nedaleko jihočeské Třeboně by mohla vyprávět. V jejím případě to není jen tak ledajaký „cyklistický“ život. Trvá už sedmdesát let.

„Na kole jsem se naučila jezdit, když mi bylo pět,“ začíná svoje vyprávění paní Hamerníková. „Tenkrát jsem ještě svoje kolo neměla, tak jsem jezdila na tatínkově. Mělo ale štangli. Kamarádi mě naučili, jak to vyřešit – stačilo prostrčit pravou nohu pod štanglí a bylo to.

Měla jsem ale pokaždé celou nohu špinavou od řetězu a doma mě čekalo kázání. Ale tak děti tenkrát jezdily,“ vzpomíná paní Hamerníková. Dlouhou dobu svoje kolo neměla. „Když jsem byla malá, byl luxus mít kolo, tenkrát ho mělo ve vsi jen pár dětí.“ První kolo dostala ve dvanácti. Byla to „půlka“.

„Jezdila jsem na něm všude - do školy, do kina, dokonce i do tanečních šest kilometrů tam a šest zpátky. Vždycky jsem se převlékla u kamarádky, která bydlela nedaleko Besedy, kam se tenkrát chodilo tancovat,“ líčí tehdejší život čiperná prababička.

Když začala chodit do práce, dostala od otce první dámské „balonové“ kolo. Mělo široké pláště a chrániče na řetěz. „V roce 1945 jsem o něj přišla. Do vsi přišli ruští vojáci a kolo mi ukradli,“ lituje. Po válce byla o kola nouze. Byla na poukázky. Strýc, který pracoval v Plzni, však dokázal pro mladou ženu kolo sehnat.

„To kolo mám dodnes. Jezdím na něm snad denně na houby, k doktorovi, ke kadeřníkovi, vozit kočárek s pravnoučkem do vedlejší vsi.“ S kamarádkou si sem tam vyrazí i na pořádnou túru po okolí.

„Štve mě, že dneska musím kolo všude hlídat. To za mých mladých let nebylo. Bát se, že mi ho někdo ukradne? Nesmysl. A dneska si musím kolo zamknout i před kostelem. Nerada bych o ně přišla. Tohle kolo se mnou pojede, dokud pánbůh dá.“

Autoři:
Rozstřel: Martin Sedlák - Include | (1:09) | video: iDNES.tv

České patenty mohou vrátit výrobu baterií a solárů do Evropy, říká expert

Nejčtenější

Host v restauraci našel v jídle krysu, druhý švába. Řetězec narychlo uzavírá provozy

Jeden z největších japonských řetězců restaurací Sukiya uzavřel téměř všech svých bezmála 2000 podniků, kde proběhne důkladný několikadenní úklid. Přiměly ho k tomu dva případy, kdy hosté našli v...

Trump je vyřadil z provozu. Pro americké značky jsou cla vůči Vietnamu smrtelná

Vietnam se v uplynulých letech stal klíčovým hráčem výroby místo Číny, která čelila přísnějším celním tarifům ze strany Spojených států. Nyní se však ani tato asijská země nevyhne novým tarifům....

Trump zavádí reciproční cla pro celý svět, dovoz z Evropy se prodraží o 20 procent

Americký prezident Donald Trump zavádí reciproční cla na země „celého světa“. Zdůvodnil to potřebou nakopnout domácí průmysl a posílit vnitřní trh ve Spojených státech. Dovoz z Evropské unie se...

Koupil si jízdenku, aby dostal kafe a zmrzlinu zdarma. Od Čechů dostal vynadáno

Kde leží hranice mezi maximálním využitím nabízených služeb za minimum peněz a kde už začíná jejich zneužití? Diskusi na toto téma rozvířil příspěvek na sociálních sítích. Mladý muž v něm popisuje,...

Generátor čísel, hausnumera. Ekonomové kroutí hlavou nad Trumpovým výpočtem

Když Donald Trump ve středu představoval rozsáhlý balíček recipročních cel vůči celé řadě zemí, oháněl se tajemnou tabulkou. Nejprve nebylo příliš jasné, jak administrativa amerického prezidenta k...

Po oteplení planety lidé zchudnou víc, než se čekalo, zjistila studie

Ekonomické modely dlouhodobě podceňovaly dopad globálního oteplování na bohatství lidí. Odborníci tvrdí, že starší výzkumy dezinterpretovaly dopad globálního oteplování stejně jako pravděpodobné...

6. dubna 2025

Zbytek Asie k odvetě za cla proti Trumpovi nemíří. Na rozdíl od Číny chce vyjednávat

Některé asijské země zřejmě nezavedou odvetná cla na Spojené státy a zaměří se na vyjednávání s administrativou Donalda Trumpa. Cla na americké dovozy vyloučily například Tchaj-wan či Indonésie,...

6. dubna 2025  16:15

Samochladicí plechovka má nahradit ledničku. Vynález představil barman z Walesu

Udržet nápoj studený bez chlazení? Zdá se to nemožné, ale James Vyse, bývalý barman z Walesu, zřejmě našel řešení. Po více než 500 prototypech a dvou letech vývoje přichází nyní s převratnou inovací,...

6. dubna 2025

Göteborg dostal pokutu za nesplnění enviromentálních cílů. I tak v nich postupuje

Pro Göteborg je ekologie dlouhodobě velmi důležitá. Druhé největší město ve Švédsku se v roce 2022 stalo prvním samosprávným celkem na světě, který si vzal speciální udržitelný úvěr SLL...

6. dubna 2025

Výborný varoval obchody před umělým zvýšením cen kvůli kulhavce a slintavce

Ministr zemědělství Marek Výborný v pořadu Partie Terezie Tománkové na CNN Prima News požádal, aby lidé přes Velikonoce nenavštěvovali farmy či se nepřibližovali ke zvířatům, která jsou na...

6. dubna 2025  11:31,  aktualizováno  11:44

Španělsko se stalo rájem evropské farmacie. Vláda jde obřím firmám na ruku

Španělsko se v posledních letech stává centrem evropského farmaceutického průmyslu. Ve svých strategiích s touto destinací počítají nejdůležitější firmy z oboru včetně společností jako AstraZeneca,...

6. dubna 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Do Sapy už se bát nemusíte, říká podnikatel. Letos tam postaví nemocnici

Premium

Narodil se vietnamským rodičům, do Vietnamu ovšem zamířil až v dospívání. Filantrop a podnikatel Nguyen Manh Tung patří do první generace Vietnamců, kteří se narodili v Česku a pracně si tu museli...

6. dubna 2025

Parkování na letišti v Praze? Nejen přes Velikonoce je dražší než v Německu

Ceny parkování na pražském letišti mohou trumfnout i samotnou cenu letenky. Podle letiště jsou částky srovnatelné s relevantní konkurencí. Na dalších čtyřech českých letištích přitom turisté zaplatí...

6. dubna 2025

Auta jsou čím dál větší, přerostla parkovací stání. Ať platí víc, vyzývá kampaň

Ve Velké Británii se každoročně prodá více než milion aut, která jsou příliš velká pro parkovací místa. Kampaně proto nyní vyzývají vládu, aby upřednostnila menší automobily a zavedla vyšší poplatky...

5. dubna 2025

Spousta barů vypadá úžasně, ale nakonec je to zklamání, říká mixolog Kratěna

Český barman, který se prosadil ve světě, inovátor, který spoluvytvářel barovou scénu v Londýně i Barceloně, a jeden z nejvlivnějších lidí v barmanské mixologii. Alex Kratěna stál u zrodu baru...

5. dubna 2025

Ekologickou stopu snižují i čeští vinaři. Pěstují šetrně a s novými technologiemi

Tuzemská vinařství procházejí zásadní proměnou. Rostoucí zájem o bio vína motivuje vinaře ke snižování uhlíkové stopy i udržitelnějšímu přístupu k hospodaření. Ať už jde například o biodynamické...

5. dubna 2025

Trump rozpoutal bouři a jel na golf. A magnáti zdraží, než by přemístili firmy

Nová rozsáhlá cla amerického prezidenta Donalda Trumpa se setkávají s odezvou ze všech stran, a to s výprodejem na trzích, odvetnými opatřeními ze zahraničí či hněvem korporací. Jenže místo toho, aby...

5. dubna 2025  10:20